Jij weet waar je boek over gaat, maar hoe komen potentiële kopers daarachter? Of beter nog, hoe overtuig je ze dat jouw boek écht de moeite waard is om te kopen? Het antwoord is de perfecte flaptekst. Je flaptekst is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je boek. Want zonder goede flaptekst dalen je verkoopkansen drastisch. In dit artikel bespreken we in zeven stappen je hoe je de perfecte flaptekst schrijft.

Image
Zo schijf je de perfecte flaptekst

Waarom is de flaptekst belangrijk?

De flaptekst als belangrijkste tekst van je boek? Het klinkt misschien overdreven of vreemd, maar het is best logisch. Als de flaptekst niet overtuigt, koopt niemand je boek. En dan zijn alle andere mooie teksten in je boek voor niets.
 
De flaptekst is de slogan van jouw boek, jouw merkverhaal, dat gratis promo-ijsje op straat, dat naar meer smaakt. Maar is het eerste hapje vies? Dan laat je de rest waarschijnlijk liggen en koop je het ijsje nooit – hoe lekker het er ook uitzag.

Een flaptekst trekt de aandacht, zorgt ervoor dat de lezer nóg meer interesse heeft (er was namelijk al iets wat ervoor zorgde dat de lezer je boek oppakte), doet de lezer verlangen naar meer, en zet aan tot actie: Koop dit boek!

 

Image
Een perfecte flaptekst zou moeten voldoen aan de pijlers van het welbekende AIDA-model

 

Een perfecte flaptekst zou moeten voldoen aan de pijlers van het welbekende AIDA-model. Een bekend en veelgebruikt marketingmodel die de vier belangrijke stappen van een reclameboodschap samenvat. AIDA staat voor:
 

  • Attention (aandacht trekken)
  • Interest (interesse wekken)
  • Desire (verlangen opwekken)
  • Action (activeren)

Een flaptekst is dus niet zomaar een samenvatting van je boek. Natuurlijk vertelt de flaptekst wat de lezer kan verwachten, maar het uitgangspunt is je doelgroep aanspreken en verleiden.
 
Voel je de druk? Goed! Laten we aan de slag gaan.

Wat staat er in de flaptekst?

De precieze inhoud van de flaptekst verschilt per boek, maar een flaptekst heeft een paar vaste onderdelen:
 

  • Titel en ondertitel
  • Beschrijving of karakteristiek van je boek, eventueel met een kop
  • Een blurb (quote van persoon of pers)
  • ISBN
  • Auteurswebsite of de website van de uitgever
  • Foto van de auteur (niet verplicht) 
  • Korte biografie van de auteur (kan ook op de binnenflap)

 

Image
De flaptekst op de achterzijde van je boek

 

In de beschrijving of karakteristiek van de flaptekst voor een fictieboek schrijf je, in minder dan tweehonderd woorden:
 

  • Wat er gebeurt in je boek:
  • De belangrijkste punten uit je plot, zonder dat je iets belangrijks weggeeft. Verwerk hierin een kort stuk over de hoofdpersoon. Wat gebeurt er met de hoofdpersoon, waarom is je hoofdpersoon speciaal, en komt het goed?
  • Stel eventueel een vraag om de nieuwsgierigheid van de lezer aan te wakkeren.

In de beschrijving of karakteristiek van de flaptekst voor een non-fictieboek schrijf je, in minder dan tweehonderd woorden:
 

  • Een korte paragraaf waarin je vertelt waarom de lezer jouw boek moet lezen. Dit kun je doen door een vraag te stellen en antwoord te geven.
  • Een opsomming van belangrijke zaken die de lezer leert.
  • Een call-to-action. Wil je ook …..? Dan is dit boek een must-have!

 

Zo schrijf je de flaptekst in 7 stappen:

Je schudt een boek van tienduizenden woorden zó uit je mouw. Maar bij een stukje tekst van tweehonderd worden verstijf je. 

Klinkt dit scenario je bekend?

Je bent niet de enige. Want hoe minder woorden je hebt om jezelf te verkopen, hoe moeilijker het is om deze tekst te schrijven. Denk maar aan een pakkende slogan of elevator pitch (korte presentatie van maximaal zestig seconden). Die teksten moeten gewoon pakkend zijn.

Denk bij het inplannen van de tijd die je nodig hebt voor je flaptekst daarom ook niet in het aantal woorden, maar in de waarde die de flaptekst je oplevert. Een goede flaptekst kan de verkoop van je boek een geweldige boost geven. Een slechte flaptekst daarentegen, is funest voor de verkoop van je boek. Neem daarom ruim de tijd voor het schrijven van je flaptekst.

 

Image
Ga brainstormen voor je eigen flaptekst

 

Onderstaand stappenplan helpt je met het schrijven van je flaptekst. Kom je er echt niet uit? Of denk je dat het beter kan? Overweeg dan een professional in te schakelen voor je flaptekst. Er zijn schrijvers die hierin zijn gespecialiseerd. Het is de investering vaak meer dan waard.

 

Stap 1: Brainstormen en research

Duik de bibliotheek in en pak willekeurig een aantal boeken van jouw genre uit de kast. Wat valt je op aan de flapteksten? Wat trekt je aandacht, en wat niet? En wat staat er op de flapteksten van bestsellers? 

Ga nu brainstormen voor je eigen flaptekst. Wat is er zo bijzonder aan jouw boek? Welke gevoelens roept het bij de lezers op? Waarom maakt jouw boek het leven van de lezer een beetje mooier? Er zijn ontelbaar veel redenen te bedenken waarom jouw boek gelezen moet worden.

Schrijf ze allemaal op en houd je niet in, bedenk minimaal tien redenen. 

 

Stap 2: Bekijk wat voor je ligt

Kijk naar de losse woorden of zinnen voor je neus. Zit er al een logische volgorde in? Als dat niet het geval is, probeer je eerst de woorden of zinnen in de goede volgorde te zetten. Herformuleer ze indien nodig. Mis je nog iets? Dit is het moment om de laatste dingen toe te voegen.

Kijk nu kritisch naar wat je ziet. Welke zinnen zijn echt belangrijk voor je doelgroep? Welke kun je laten vallen? Welke zijn meer uit je ego geschreven?

 

Image
Schrijf de eerste versie van je flaptekst op basis van AIDA

 

Stap 3: Schrijf de eerste versie van je flaptekst op basis van AIDA

Nu je de juiste woorden hebt gevonden, schrijf je de eerste versie van je flaptekst. Houd hier weer het AIDA-model in het achterhoofd: aandacht trekken, interesse wekken, verlangen opwekken en activeren.

Kijk kritisch naar de lengte, onderstreep de perfecte zinnen, en verwijder zinnen die niets toevoegen. Let verder op de details:
 

  • Staat de hele flaptekst in dezelfde tijd?
  • Schrijf je consistent (alles vanuit de ik-vorm, als een verteller...)?
  • Kun je nog iets schrappen?

 

Stap 4: Zet de allerbeste zin vooraan

Bekijk je tekst nogmaals. Wat is de meest pakkende zin? Of de belangrijkste gebeurtenis, dat wat jouw boek onderscheidt van de rest? Zet dit stukje vooraan. Zorg dat deze zin beter is dan perfect (net als de rest, trouwens).

 

Image
Schrijf een flaptekst zonder te veel te verklappen

 

Stap 5: Verklap je niet te veel?

Heb je een mooie balans gevonden tussen vertellen, zonder te veel te verklappen? Maak je de lezers nieuwsgierig genoeg zonder dat ze al te veel weten en eventueel afhaken? 

Denk aan het plot van een film. Wil je de film nog kijken als je weet hoe hij afloopt? Als de afloop van het verhaal de film nóg interessanter maakt (en alles eromheen dus belangrijker is dan de afloop), kun je de afloop van je verhaal natuurlijk wel vermelden.

 

Stap 6: Vraag een blurb

Het is niet het mooiste woord ter wereld, maar wel interessant voor je flaptekst. Een blurb is een quote van iemand die je boek heeft gelezen. Bijvoorbeeld een recensent, een bekend persoon, een expert of een vakgenoot. Een blurb is niet nodig, maar kan de potentiële lezer wél overtuigen het boek te kopen. 

Soms overtuigt een blurb zelfs meer dan je hele flaptekst en cover samen. Kun je een mooie blurb krijgen, pak dan zeker je kans.

 

Stap 7: Laat je flaptekst nalezen

Is de flaptekst van het boek te begrijpen in pak ’m beet dertig seconden? Is de tekst niet te lang? Prikkelt het de fantasie? Laat de flaptekst door minimaal vijf mensen lezen en verwerk de feedback. 

Wij hopen dat je aan de hand van dit artikel de perfecte flaptekst kunt schrijven! We zijn verder benieuwd naar jullie ervaringen met flapteksten. Deel jullie ervaringen of andere op- of aanmerkingen hieronder!

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor

Reactie toevoegen