- Hoe maak je van een boek een bestseller?
- Waar moet je op letten zodat je niet alle beginnersfouten maakt?
- Hoe vind je een goede uitgever?

Maria Genova geeft al jaren schrijfworkshops aan beginnende schrijvers en redigeert veel manuscripten. Zij weet als geen ander wat er allemaal komt kijken bij het maken van een bestseller.

Image
Professionals uit het boekenvak

Maria werd in 2014 uitgeroepen tot Schrijfster van het Jaar. Zij schreef onder meer de bestsellers ‘Het Duivelskind’ en ‘Komt een vrouw bij de h@cker’ en is een veelgevraagd spreker.

Daarnaast heeft Maria het boek ‘Hoe schrijf je een bestseller?’ uitgegeven.

Haar schrijfworkshop is te vinden op deze pagina
Haar boek is te bestellen op deze pagina

Reden temeer om haar te interviewen. Bekijk of lees snel het interview en laat ons onder aan deze pagina weten of er nog vragen zijn die we kunnen beantwoorden!

Remote video URL

Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.

 

Ik ben Maria Genova, ik werk als journalist en vooral als schrijver. Tegenwoordig ben ik fulltime schrijver. Ik kwam naar Nederland op mijn negentiende, toen sprak ik nog geen woord Nederlands. Mijn droom was om journalist te worden en toen ben ik journalistiek gaan studeren. Vervolgens ben ik in de media gaan werken – heel veel tijdschriften en kranten – en daarna ben ik boeken gaan schrijven.

Mijn eerste boek werd niet meteen een bestseller, maar de tweede wel, en daarna ben ik fulltime schrijver geworden en spreker. Ik geef heel veel lezingen, ongeveer dertig per maand op dit moment.

Na heel veel jaartjes in de journalistiek wilde ik graag een boek schrijven. Eerlijk gezegd wist ik niet wat voor boek, want ik had het idee dat alles al geschreven was. Op een gegeven moment bedacht ik dat ik iets zou willen schrijven over het leven tijdens het communisme, maar dan een beetje een grappig boek over het leven van de gewone mensen, want al die andere boeken waren heel zwaarmoedig en ook niet helemaal representatief vond ik.

Dus dat werd ‘Communisme, Seks en Leugens’. Tot mijn grote verbazing wilden vier uitgevers het hebben. Ik mocht kiezen, vrij luxe, en het boek verscheen. Ik kreeg heel positieve recensies, maar ik was er nog niet, want het werd niet meteen een bestseller. Ik denk dat ik ongeveer drie jaar erover gedaan heb om die eerste druk van 1.500 boeken te verkopen.

Het tweede boek ging wel meteen goed. Dat ging over de vrouwenhandel in Nederland, een waargebeurd verhaal. Ik heb een vrouw gevolgd, ik was echt verbaasd over de misstanden hier en het was een heel zwaar verhaal, heel heftig. Dat boek werd ‘Man is stoer, vrouw is hoer’ en het werd meteen een bestseller.

Na een paar boeken ben ik op verzoek les gaan geven aan een soort volksuniversiteit en ik merkte dat heel veel beginnende schrijvers steeds dezelfde fouten maken en dat waren fouten die vrij simpel te voorkomen zijn. Toen dacht ik: waarom weten ze dat niet? Waarom moet ik dat keer op keer uitleggen?

Ik ben niet meteen een boek gaan schrijven erover, maar ik ben wel materiaal gaan verzamelen. Tussentijds heb ik nog best veel andere boeken geschreven, veel ervaring opgedaan, ook met: hoe werken de boekhandels, hoe kopen ze in, hoe werken de uitgevers, waar letten ze op, hoe werkt promotie, wat werkt wel, wat werkt niet? Want ik wilde dat soort dingen allemaal beschrijven. Ik heb ook een stuk of honderd van dat soort boeken gelezen om te kijken van: kan ik daar ook iets van opsteken? En ik wilde eigenlijk een soort boek schrijven dat alle andere gaat overtreffen of in elk geval veel praktischer zou zijn. Dus dat was mijn ambitie.

Schrijvers die zelf uitgeven moeten op heel veel dingen letten, want die hebben geen uitgever die dat allemaal voor ze regelt. Het allerbelangrijkste vind ik een goede redactie. Ik zie daar zoveel mee misgaan. Heel veel schrijvers denken: ik heb een tante die goed is in Nederlands en die kan het voor mij redigeren. Die tante kan vast wel die dt-fouten eruit halen en andere tikfouten, maar die is geen redactrice. Een redacteur voegt zoveel meer toe aan je boek. Die is ook heel streng als het goed is. De redacteur geeft aan van: wat is saai, waarom, hoe kan je dat verbeteren, hoe kan je personages interessanter maken? Kloppen de tijden, klopt je vertelperspectief, zitten er geen onzinpassages in? Schrijvers zien zoveel over het hoofd, af en toe moet ik echt lachen dat ik denk van: dat kan toch helemaal niet? Echt in alle genres kom ik ongelooflijke fouten tegen. Maar op de een of andere manier zien de schrijvers die niet, wat misschien logisch is, maar ook de proeflezers zien ze niet en dat vind ik dan niet zo logisch.

Nog een tip voor beginnende schrijvers, of in elk geval schrijvers die het in eigen beheer willen doen: je hebt geen uitgever die de promotie voor jou gaat doen. Dat betekent best veel werk, want promotie is heel belangrijk tegenwoordig. Je kan een heel goed boek hebben geschreven, maar als die promotie niet goed is, dan verkoopt het gewoon niet.

Wat gaat er mis bij promotie? In mijn boek heb ik veel voorbeelden opgenomen, bijvoorbeeld van een persbericht. Want dat gaat zo vaak fout. Ik heb zelf jaren in de journalistiek gewerkt, heel veel persberichten weggegooid, meteen weggegooid, omdat ze niet goed geschreven waren. Als beginnende schrijver moet je meteen de aandacht van de journalisten pakken, want waarom is dit boek interessant? Is er iets dat voor het eerst verteld wordt? Wat voegt het toe aan al die andere boeken? Dat moet je echt benadrukken, en op een leuke manier, dan wordt het opgepikt door de media.

Ik heb een aantal boeken geschreven die onder bestseller vallen qua verkoopcijfers. Het geheim was steeds verschillend, viel mij op. Bijvoorbeeld bij ‘Man is stoer, vrouw is hoer’ over de vrouwenhandel was het geheim goed gebruik van social media. En in mijn boek ‘Hoe schrijf je een bestseller?’ geef ik ook voorbeelden: hoe kun je social media op een fantastische manier gebruiken zodat mensen echt over je boek gaan praten en dat het zich goed verspreidt. Je moet nooit je boek gaan aanprijzen zoals: ‘Kijk, ik heb een goed boek geschreven.’ Dat gelooft niemand hè, zo werkt dat niet.

Bij een ander boek, ‘Het Duivelskind’, was het geheim: vooral blijven geloven en doorzetten. Dat was een boek dat afgewezen werd door mijn vorige uitgever, die zei: ‘Ah, ik vind het een heel mooi boek, maar te zwaar, dat vind ik niet commercieel genoeg, dus dat ga ik niet uitgeven.’ En toen heeft een andere uitgever het opgepikt en het kwam meteen in de Bruna Top 5 en op de bestsellerlijst in Nederland en in België. En dat is een boek dat afgewezen was hè, dus nooit opgeven, altijd blijven geloven in wat je doet.

Ik denk dat de beste schrijvers die ik ken de doorzetters zijn, niet de schrijvers met het meeste talent. Want er komen heel veel mensen elke maand naar mijn schrijfworkshops en je ziet het, mensen met heel veel schrijftalent komen niet tot een boek en mensen met heel veel doorzettingsvermogen en minder schrijftalent komen er wel. Dus het is echt schrijven, schrijven, schrijven, blijven oefenen, blijven kritisch op jezelf.
Dus leg het voor aan een redacteur. Zelf was ik ook heel leergierig, ik wilde echt weten: wat doe ik fout? Wat kan ik nog meer verbeteren aan mijn schrijfstijl, aan alles? En ja, dat lukt op een gegeven moment. Het is echt net als met alles een kwestie van heel veel doen.

En een ander boek, ‘Komt een vrouw bij de h@cker’, dat werd ook een bestseller, misschien zelfs mijn grootste bestseller, qua verkoopcijfers in elk geval. Het geheim was: lezingen. En dat kan vrijwel iedereen gaan doen. Natuurlijk wil niet elke schrijver lezingen geven, maar zelf vind ik het superleuk om voor groot publiek te staan en over mijn boeken te vertellen. Dat boek verkocht in de winkels niet heel veel. Ik geloof dat de eerste druk 2.000 was, dat was wel vrij snel uitverkocht, maar die tweede ging heel langzaam. En toen ging ik lezingen geven en het is inmiddels de vijftiende druk door lezingen. Dus dat is ook een goede manier om boeken te verkopen, een heel mooie manier wat mij betreft.

Wat goede verkoopkanalen zijn hangt van het boek af. Stel je voor, je schrijft een boek over baby’s, ik zou gewoon een zaak als Prénatal proberen bijvoorbeeld. Daar denken heel veel schrijvers niet aan, die denken alleen aan de boekhandel. Nou, ik ken iemand die via Prénatal een bestseller heeft gescoord, want Prénatal kocht het massaal in.

Als je een boek schrijft over maatschappelijke onderwerpen probeer via lezingen. Er zijn bijvoorbeeld verenigingen die elke maand sprekers vragen, zoals bijvoorbeeld ‘Vrouwen van nu’. Googel ze even, die hebben heel veel vestigingen en die zijn op zoek naar sprekers.

Wat je ook kan proberen is: ga langs de plaatselijke supermarkt of tankstation. Kijk, in de boekhandel kom je niet heel snel zonder uitgever, maar al die kleine zaakjes om de hoek kun je proberen. En ik weet nog: bij mijn eerste boek was ik zelfs zo enthousiast – dat was wel overal verkrijgbaar in de boekhandels – maar ik ging langs het plaatselijke tankstation waar ik toch altijd kwam en die man die wilde wat boeken op de toonbank leggen. En die waren meteen verkocht en de week erop weer, en weer. Dus probeer gewoon, denk niet in hokjes van nou, dat is geen boekhandel. Alles kan een boekhandel worden en dat is ook leuk.

“Vanity” uitgevers zijn van die louche uitgevers die je van alles beloven en vervolgens weinig tot niets doen. Meestal drukken ze alleen een boek, doen ze niks aan promotie, niks aan redactie en uiteindelijk krijg je een boek vol tikfouten, soms ook nog slecht gedrukt en vervolgens wordt het overal neergesabeld met slechte recensies en niemand koopt het vervolgens. Het ergste is, als je je naam googelt, dan verschijnen er alleen maar dat soort slechte recensies. Dus als je met zo’n uitgever in zee gaat die geen redactie biedt, regel het zelf. Het is niet al te duur, maar ook niet heel goedkoop als je het professioneel wil doen. Zelf redigeer ik al jaren voor vijf euro per uur. Waarom? Omdat ik het heel belangrijk vind dat ook mensen met weinig geld geld hun boeken laten redigeren. Ik doe het naast mijn gewone werk als schrijver, naast dertig lezingen per maand, maar ik doe het wel. Elke maand redigeer ik zeker vier manuscripten, want ik vind het zo belangrijk dat het goede boeken worden, en niet boeken vol fouten. En dat doen die uitgevers niet. Steeds minder uitgevers besteden aandacht aan goede redactie en dat vind ik zorgwekkend.

Ik denk dat je de grote uitgevers prima kunt omzeilen door een boek in eigen beheer uit te geven. Ik geloof ook dat dat succesvol kan zijn. Ik heb zelfs verschillende van mijn studenten gecoacht die echte bestsellers hebben uitgegeven, sommige meer dan 50.000 exemplaren verkocht in eigen beheer. Dat was tonnen winst. Dus op zich kan het, het is niet zo dat het niet kan, maar je onderwerp moet een breed publiek aanspreken, moet heel goed geredigeerd zijn en je moet goed zijn in marketing en distributie. En daar is niet iedereen goed in, maar als je daar niet goed in bent, heb ik verschillende tips hoe je het dan kan aanpakken. Ik heb niet de wijsheid in pacht wat dat soort dingen betreft, dus ik heb het allemaal van andere auteurs, wat werkte bij hen wel. Dus probeer het uit, misschien werkt het bij jou ook wel. Ik vond dat ze hele slimme dingen hadden bedacht voor de marketing en voor de distributie. Dat hoefde ik zelf niet te bedenken omdat ik bij een uitgever zit, maar soms denk ik: ja, als mijn uitgever dat had gedaan, dan had het boek veel meer verkocht.

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Comments

Emiliya Gechevska

Een zeer nuttig en informatief interview. Bedankt daarvoor.

Jelle De Vries

Een geweldig interview, van een geweldige vrouw. Ze geeft een aantal prachtige aanwijzingen in haar verhaal, onder andere over doorzetten, soms wordt ik moe van mezelf: 'Waar ben ik mee bezig?' Ik kan er gelukkig ook om lachen :-)

Jos De Gruiter

Volgens mij moet een schrijver tijdens het schrijven helemaal niet bezig zijn met de vraag of zijn/haar boek gaat verkopen, en al helemaal niet met de vraag of het een best seller gaat worden en tonnen gaat opleveren. Doe je best, heb plezier in het schrijfproces en wees trots op het resultaat, best seller of niet.

Eric Dinkla

Goed verhaal Maria!!

T. Riemersma

Zitten zeker uitspraken in die, denk ik, van nut kunnen zijn.

Hans Oud

Prachtig verwoord en verhelderend voor iedereen die zich, op welke manier dan ook, met schrijven en alles wat daarmee samenhangt bezighoudt. Dank!
Hartelijke groet,
Hans Oud.

Niek

Helemaal mee eens Jos. Ik heb inmiddels een fantasy trilogie en 2 gedichtenbundels uitgebracht (zie www.degeheimenvanimh.nl) en ze hebben me tot op heden alleen geld gekost. Daarbij ook vanalles gedaan wat binnen mijn mogelijkheden lag aan marketing ed., maar met ook nog een full time baan, gezin, gebrek aan kennis van dat soort zaken, enz. is het een kwestie van vallen en opstaan die zelden veel oplevert. Dat geeft ook niet, want het plezier dat ik aan het schrijven en alle zaken eromheen beleef is ongekend. Dat wil ik voor geen goud missen. Dat is mijn drive, samen met de positieve reacties van de mensen ie mijn werken wel lezen.

H. Kassenberg

Ik vind het erg belangrijk, dat de boeken foutloos zijn, zodat ze goed verkocht worden. Het is ook prettig om de boeken via een andere winkel te verkopen. Ik ben de laatste jaren druk bezig met een boek over een grote modelbaan en dan is het erg handig, als mijn boeken ook in de modeltreinenwinkels te koop aangeboden worden.

Vriendelijke groet,

Herman Kassenberg

Reactie toevoegen