Deze maand hebben we Brenda van Es – auteur van het boek ‘Zo doe je dat, je levensverhaal schrijven’ – geïnterviewd.
Brenda van Es geeft in haar boek opdrachten om stapsgewijs tot een structuur te komen voor een levensboek. Bovendien strooit ze met talloze schrijftips – en bijbehorende voorbeelden – om het levensverhaal helder, meeslepend en krachtig op papier te zetten.
Bekijk de video als je benieuwd bent naar de ervaringen van Brenda met het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek.
Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.
Mijn naam is Brenda van Es. Ik ben van ‘100 jaar na vandaag’ en ik organiseer schrijfweken in Spanje. Daar help ik mensen met het schrijven van hun levensverhaal en op basis daarvan schreef ik dit boek: Zo doe je dat, je levensverhaal schrijven.
Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te schrijven?
Ja, de drijfveer om het boek te schrijven zit vooral in de hoek, omdat ik natuurlijk al met heel veel mensen te maken heb gehad die hun levensverhaal willen schrijven, of in elk geval een levensecht verhaal willen schrijven – dat kan een familiegeschiedenis zijn, maar ook iemand van 28 die misschien iets mee heeft gemaakt met burn-out of depressie of noem het – en die dat verhaal op wil tekenen en dan eigenlijk zichzelf verliest in: ja, het is zo veel, hoe ga ik dat nu aanpakken? Wat voor structuur heb ik daarbij nodig, en vooral: hoe begin ik? Ja, en als die vragen dan elke keer eigenlijk terug blijven komen, ja, dan is het wel een keer tijd om een boek te schrijven dat daar uitleg aan geeft.
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?
Het boek is begin februari uitgekomen en ik denk dat ik er zo’n, toch wel zeven maanden aan heb gewerkt.
En wat is voor jou de essentie van schrijven?
De essentie van schrijven voor mij is dat er een goed verhaal op een goede en prettige, leesbare manier op papier staat, en of dat dan een vakboek is, of dat het je levensverhaal is of wat voor autobiografisch verhaal dan ook; schrijven heeft vooral als je wilt publiceren het doel dat de lezer het ook interessant vindt. Dus ja, altijd de lezer op je vizier houden.
En heel soms denken mensen weleens van: ‘Ja, zo’n levensverhaal dat is een beetje grijs en grauw.’ En ja, voor mij is het toch wel heel erg belangrijk om ook aan te geven: een levensverhaal gaat ook verder dan alleen maar oude mensen. Sterker nog, daarom heb ik dit boek ook zo kleurrijk gemaakt, omdat het toch wel verdergaat dan alleen maar de grijze, oude verhalen die verteld worden.
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
Wat het schrijverschap moeilijk kan maken is dat het bijvoorbeeld lastig is om stil te zitten, want uiteindelijk is schrijven nog steeds ook echt schrijven en aan een bureau kunnen zitten. Dat is één, en het andere is natuurlijk als je niet zozeer een goed omlijnd plan hebt wat je gaat doen, ja dan wordt het ook een beetje lastig.
Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat zelf beleefd?
Een boek uitgeven voor mij was eigenlijk een nieuwe stap, want wat ik vooral deed was het schrijven van levensverhalen voor anderen, of mensen begeleiden die een levensverhaal willen schrijven, en dan gaan er heel andere regels gelden dan dat jij doet als je zelf een boek schrijft. Dus het was voor mij een nieuw proces om dit in te gaan. Wat ik vooral heel spannend vond, was het feit dat je jezelf een deadline oplegt, en dat is wel essentieel anders. En ja, dat heb ik als plezierig ervaren.
Wanneer ben je begonnen met de promotie?
Ik ben vrij vroeg in het proces begonnen met de promotie. Ik heb eigenlijk de mazzel dat ik ook een vrij grote doelgroep op Facebook heb die mij al een tijd volgt natuurlijk vanuit de schrijfweken die ik in Spanje organiseer. Dus op de Facebookpagina van ‘100 jaar na vandaag’ kon ik al het een en ander vertellen. Dus ik ben ook, ik heb ook letterlijk de eerste post daar gedaan met: ja, jongens, ik ga beginnen met een boek en ik heb daar zelf heel veel ideeën over wat daar allemaal in moet, maar vertel mij ook vooral wat jij vindt dat daarin zou moeten komen. En dat is een heel leuke start geweest van het schrijfproces.
Had je ook een pr-strategie?
Een pr-strategie vind ik wat hoogdravend voor hoe ik het uiteindelijk heb neergezet. Het was voor mij vooral een, het is een heel praktisch boek geworden, waarbij ik ook direct wist, doordat ik natuurlijk de volgers heb op Facebook en al die mensen die ik al ken, dat ik wel mijn doelgroep al wel kende en dat ik daarmee ook mijn communicatie vrij gefocust kon neerzetten. Maar wat ik heel erg leuk vond en wat bijna per ongeluk ontstond, was het feit dat ik ook boekpresentaties mocht doen omdat ik vrij gefocust inzette op: ik wil niet overal staan om die boekpresentatie te doen, maar ik wil vooral staan in de top drie mooiste boekhandels van Nederland. En dat is me ook gelukt. En dan merk je eigenlijk ook weer dat het, als je je focus aanbrengt in wat je heel graag wilt met dat boek, dat het je ook echt wat brengt. Dat je dan ook, je doel is uiteindelijk ook, ja, wat in je hoofd geplant wordt en waar je dan ook echt voor kunt gaan.
Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen daarmee?
De promotiemiddelen die ik heb ingezet zijn onder andere Facebook, natuurlijk ook de cursussen – ik geef dagcursussen ook in Nederland en dat is ook het moment dat mensen dan dus ook over het boek te horen krijgen – en natuurlijk ook mijn eigen e-mailbestand dat ik heb, dat heb ik ook gebruikt. Dus waar mogelijk plug ik het in.
En wat adviseer jij auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Het advies dat ik aan andere schrijvers zou geven is ten eerste: zorg ervoor dat je focus hebt, dat je weet wat je gaat doen en voor wie je dat boek aan het schrijven bent; ook al is het natuurlijk jouw schrijfproces, haal ook je lezer op je vizier. En als je het dan lastig vindt om structuur op te zetten, dan zou je bijvoorbeeld eens kunnen denken aan dit boek, maar er zijn natuurlijk nog heel veel meer andere boeken die je ook kunnen helpen met hoe schrijf je goed, of dat je het op die manier ook, dat je een goed verhaal weet neer te zetten.
Als het gaat over de promotie zou ik vooral zeggen: hou het dicht bij jezelf. Ga niet iets zoeken wat niet van jou is, dus als jij helemaal niet thuis bent op Facebook, ga dan niet zeggen: ‘Ik ga nu een pagina maken om mijn boek te verkopen of onder de aandacht te brengen.’ Als jij dat altijd op een andere manier doet, ja, hou het dan ook dicht bij jezelf en ga niet iets buiten je eigen, buiten jouw gebaande paden zoeken.
Comments
Goede middag
Ik ben bezig mijn autobiografie te schrijven. Nu kom ik op het punt dat ik niet weet wat ik wel en wat ik niet mag schrijven. Ik mag mijn kleinkinderen niet meer zien omdat mijn schoondochter zich door mij beledigd voelt. Ze wil echter niet vertellen waarom ze boos is. Kan ik gewoon beschrijven zoals ik het zie of kan ik dan moeilijkheden krijgen. Wie weet raad.
bernard
Op de volgende pagina kunt u hier meer over lezen:
---> https://www.pumbo.nl/support/veelgestelde-vragen
Reactie toevoegen