Deze maand hebben we Bronja Hoffschlag – auteur van het boek ‘De Skinner Methode’ – geïnterviewd. Het boek is het vervolg op ‘De Dode Kamer’, waarmee Bronja Hoffschlag in 2014 de Hebban/Crimezone Debuutprijs won. Het boek gaat over de Nederlandse architect Misha Larsen die sinds zijn veroordeling wegens doodslag in een Amerikaanse staatsgevangenis zit. Slechts een handvol mensen weet dat hij in werkelijkheid op een wraakmissie is en een dodenlijst afwerkt.
Door onvoorziene omstandigheden ziet Misha zich gedwongen om een pact te sluiten met seriemoordenaar Donald Skinner om ook de volgende naam van zijn lijstje te kunnen schrappen, maar lang niet iedereen is gecharmeerd van zijn nieuwe bondgenoot en Misha is niet de enige met een ‘plan B’… Hieronder leest u de ervaringen van auteur Hoffschlag rondom het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Van kinds af aan heb ik geschreven, ja, schrijven zit in mijn systeem opgesloten, verhalen bedenken hoort bij mijn leven. Aangezien ik fictie schrijf, geef ik mijn lezers geen boodschap mee, mensen ‘pakken’ door mijn verhaal, dat voelt als een cadeautje.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het boek is officieel uitgekomen op 24 augustus. ‘De Skinner Methode’ is het vervolg op ‘De Dode Kamer’ waarmee ik de Hebban/Crimezone Debuutprijs 2014 won. Ik ben eind 2013 begonnen met ‘De Skinner Methode’, doordat de personages al waren ingevuld verliep het schrijfproces vlot.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Ik moet schrijven, de verhalen in mijn hoofd moeten op papier komen, pas dan wordt het weer rustiger in mijn hoofd. Het is mooi om te ervaren hoe personages tot leven komen en dat lezers het uiteindelijke boek weten te waarderen.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Eerlijk gezegd vind ik het commerciële aspect best lastig, het liefste wat ik doe is schrijven. Daarnaast moet ik nog steeds wennen aan mijn status als bekende auteur. Tot mijn dertigste schreef ik louter voor mijzelf en was het altijd goed. Nu ligt dit anders; iedereen ventileert tegenwoordig z’n mening. Ik had daarbij nooit gedacht dat het succes zo snel zou komen, als self publisher moet je toch best veel zaken zelf regelen. Druk om een vervolg te schrijven op een succesvol boek voelde ik niet, ik heb al de insteek om ieder boek nog beter te schrijven en daarbij komt dat je nooit iedereen tevreden maakt met een nieuw boek.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Onwerkelijk eigenlijk, als ik kijk naar het succes. De technische aspecten rond het zelf uitgeven van een boek regelt mijn man allemaal. Als ik hem vraag naar zijn ervaringen over Pumbo, dan is hij zeer positief. De mensen van Pumbo denken mee en geven proactief advies, zo hielpen ze ons bijvoorbeeld om de kleuren van de cover zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik ben heel tevreden over het eindresultaat!”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Op zich zijn we niet zo heel lang van tevoren begonnen met de promotie van het boek. Veel van mijn lezers die mij via social media volgen, wisten al dat ik bezig was met het boek.”
Had u ook een PR-strategie?
“Nee, een gerichte PR-strategie heb ik niet. We zetten wel in op het verkrijgen van recensies, deze zijn belangrijk om je boek bekendheid te geven onder een breed publiek. We sturen frequent een recensie-exemplaar naar een blogger. Bloggers zijn eerder geneigd om een recensie te schrijven dan traditionele media als kranten en tijdschriften.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“De boekpresentatie was een belangrijk PR-moment, deze vond op 15 augustus plaats in het Bilderberg Parkhotel te Rotterdam. De Engelse thrillerauteur R.J. Ellory was de ‘surprise guest’ en reikte het eerste exemplaar uit. Er waren ruim 70 mensen aanwezig. Daarnaast heb ik uiteraard een eigen website (www.bronjahoffschlag.nl) en ben ik dagelijks gemiddeld een uur lang actief op social media. Ook de interactie met lezers vind ik belangrijk; ik probeer alle e-mails persoonlijk te beantwoorden.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Op het gebied van schrijven: blijf zo dicht mogelijk bij jezelf. Ook als je van plan bent om je manuscript voor te leggen aan een uitgever. Zelf had ik een geïnteresseerde uitgever gevonden, maar deze wilde zoveel aan het script wijzigen dat het niet meer als mijn boek voelde. Zelf een boek uitgeven is een uitstekend alternatief, zo blijkt. Qua marketing: als het in je zit, ga er dan vol voor. Zelf heb ik een assistente die de PR voor mij regelt, zo kan ik me volledig concentreren op het schrijven. Dit werkt prima.”
Reactie toevoegen