Deze maand hebben we Chris van ’t Hof – auteur van het boek ‘Helpende hackers’ – geïnterviewd. Het boek beschrijft de wereld van ethische hackers. Dit zijn hackers die zoeken naar veiligheidslekken in websites, pasjes, apps en andere informatiesystemen, om anderen te waarschuwen en de criminelen juist voor te zijn. Wat drijft deze ethische hackers? Hoe gaan organisaties om met hun meldingen? Wat doet de journalistiek ermee? Wanneer komt het tot een rechtszaak? En waarom is hier zoveel politieke discussie over geweest? Hieronder leest u de ervaringen van auteur Van ’t Hof rondom het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“In mijn werk kwam ik steeds vaker jonge hackers tegen die bijzondere dingen deden, dit leverde steevast geweldige verhalen op. Door deze verhalen te bundelen tot een boek wil ik het wederzijdse begrip vergroten, tussen de hacker en de buitenwereld. Een misverstand is namelijk snel gemaakt en dat hoeft niet.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het boek is in maart 2015 uitgekomen en ik heb er zo’n drie jaar aan gewerkt, inclusief een onderzoek. De lancering van het boek viel samen met een grote conferentie. De organisatie had een flinke partij boeken gekocht, een spannend moment. Zou alles wel goed verlopen? Maar gelukkig… het eindresultaat was boven verwachting!”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Bij schrijven is het belangrijk structureren en formuleren te scheiden. Ga niet meteen in volzinnen een heel boek schrijven, want dan loop je vast. Begin met het ordenen van je informatie: hoofdstukken verdelen en vervolgens opknippen in alinea’s en deze de juiste betekenis geven. Ja, dat is voor mij de essentie van schrijven. Er moet balans zijn.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Uitzichtloosheid, zeker weten. Je bent op driekwart van je boek en dan komt de vraag: ‘Komt dit boek nog wel af?’ Je zit als auteur toch best wel in een vacuüm, de rest van de wereld is gevoelsmatig vaak ver weg. Zelf heb ik dit opgelost door korte stukjes tekst te schrijven en die te delen met die verre buitenwereld. Zo houd je contact en krijg je ook nog eens gerichte feedback.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Ik heb voor dit boek al zeven andere boeken laten uitgeven via een uitgever. De marges en ook de eigen inbreng zijn bij een uitgever echter minimaal, daar doe je het eigenlijk niet voor. Toen ben ik online gaan kijken en kwam ik bij Pumbo terecht. Met name hun rekenmodule vind ik heel handig, je ziet vrijwel gelijk wat je boek kost bij een bepaalde oplage. Het zelf uitgeven was heel leuk. De mensen van Pumbo hebben me daar prima bij geholpen. Van inktpercentage op de boekcover tot het aanmaken van een barcode; vrijwel niets was ze te gek, echt klasse!”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Ik heb eerst onderzoek gedaan en in lezingen deelde ik de uitkomsten en liet ik los dat ik werkte aan een boek. Ik ben dus heel vroeg begonnen met de promotie, iets wat goed heeft geholpen. Door de boodschap te herhalen kreeg het steeds meer aandacht.”
Had u ook een PR-strategie?
“Ja, ik had zeker een strategie, al vond ik wel dat ik deze niet zelf moest gaan uitvoeren. Het inschakelen van PR-professional Quirine van der Klooster heeft me echt geholpen. ‘Ga ze maar platbellen’, was bijna de strekking van mijn strategie en dat pakte heel goed uit. Ik heb onder andere publicaties gehad in Het Financieele Dagblad, De Telegraaf en NRC. Ook ben ik bij diverse radioprogramma’s te gast geweest.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Lezingen werken voor mij nog steeds het best. Een lezing op een congres gaat altijd hand in hand met de verkoop van boeken, zo werkt het nu eenmaal. Ik ben niet actief op Facebook, dit vanwege de doelgroep. Mijn doelgroep bevindt zich veel meer op Twitter en LinkedIn. Ik ben daar actief in discussies en deel relevant nieuws. Mensen zien dan in mijn bio dat ik auteur en spreker ben, daar volgt dan soms een boekverkoop of afspraak uit.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“We zijn nu bezig om naar aanleiding van het boek een cursus op te stellen, ook daaruit zal best wel exposure richting het boek ontstaan. Verder deel ik het boek soms uit als relatiegeschenk. Op dit moment wordt er gewerkt om het boek binnenkort ook als e-book te gaan verkopen en in de zomer begin ik aan de Engelstalige versie. Die komt dan begin volgend jaar uit.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Schrijf je een zakelijk boek, verwacht dan niet dat je er rijk van zult worden. Daarvoor kost het schrijven en promoten van je boek echt te veel tijd. Als ik kijk hoeveel tijd ik eraan heb besteed en wat ik eraan over houd, werk ik onder het minimum loon. Schrijven doe je vooral omdat je het leuk vindt. Wees ook duidelijk naar jezelf: heb je een bijzonder verhaal, maar kun je niet zo goed schrijven, besteed het schrijven dan uit. En ja, schrijven is echt schrappen en laat dit eventueel doen. Opnieuw beginnen kan ook, vaak kom je dan bij een informatief boek veel eerder tot de essentie. Qua promotie: wees alert op de actualiteit en speel daar slim op in, haal alles uit de kast. Doe ook actief mee aan online discussies, mensen zoeken naar info achter de persoon zelf. Geef ten slotte je boek eens weg aan een goede relatie, schrijf er een persoonlijk woordje in en wacht af wat er gebeurt!”
Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Helpende hackers’ vindt u op:
www.helpendehackers.nl
www.bol.com/nl/p/helpende-hackers/9200000040692816
Reactie toevoegen