Deze maand hebben we Jan Altena – auteur van het boek ‘Omega Missie mensheid’ – geïnterviewd. Deze roman speelt zich af in het jaar 2048. De aarde is ernstig vervuild en bovendien overbevolkt. Het boek haakt in op de verschillende voorspellingen van het einde der tijden met als resultaat een realistische roman – met trekjes van een ecothriller – over het leven zoals dat er over vijfendertig jaar wel eens echt uit zou kunnen zien…
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Na mijn eerste boek ‘Alpha’ moest er eigenlijk nog wel een ‘Omega-versie’ komen, innerlijk was het nog niet afgerond; er moest nog een boek geschreven worden, collega-auteurs zullen dit gevoel wel herkennen.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
“Het boek is in november 2012 uitgekomen, ik heb er ongeveer een jaar aan gewerkt.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Voor mij is dé essentie van het schrijven van fictie het zijn in een andere wereld. Het is toch fascinerend om achter je bureau te kunnen schrijven over wereldproblematiek in 2048 en daar dan ook helemaal in op te gaan. Wat staat ons en onze kinderen te wachten?”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Nou, dat klinkt misschien vreemd, maar door het eenvoudige feit dat iemand in mijn buurt een appel eet of aan het stofzuigen is kan mijn creatieve schrijfproces danig verstoord raken. Gelukkig gebeurt dit niet vaak, op mijn schrijfkamer is het rustig en schrijfsessies van 10 tot 12 uren aaneen zijn geen uitzondering. Je hoort en ziet me dan niet, ja, schrijven is soms best een beetje asociaal.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Dit voelde voor mij als een bevrijding. ‘Alpha’ heb ik uitgegeven via een uitgever, maar dit ging niet geheel volgens plan; er was veel vertraging, de uitgever ging failliet en mijn boek werd uiteindelijk nauwelijks verkocht. Met de realisatie van ‘Omega Missie mensheid’ hebben de mensen van Pumbo mij goed en snel geholpen, van technische zaken tot de boekomslag. Het niet afhankelijk zijn van een uitgever of een redacteur gaf me ontspanning.”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Een paar dagen voordat het boek werd gedrukt heb ik persberichten verstuurd.
Verder ben ik actief op enkele boekensites, zoals bijvoorbeeld watleesjij.nu.”
Had u ook een PR-strategie?
“Op zich had ik niet een gerichte PR-strategie. Ik heb o.a. scholen aangeschreven en ik heb contact gezocht met NBD Biblion.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Zoals ik al eerder aangaf heb ik persberichten verstuurd en ben ik actief op diverse websites. Social media zet ik nauwelijks in, ik vind het niet prettig om vrienden en familie te bestoken met berichten dat ze vooral mijn boek moeten kopen.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Ik heb het boek ‘Alpha’ tijdelijk gratis aangeboden, dit om mensen vervolgens te verleiden om het boek ‘Omega Missie mensheid’ aan te schaffen.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Geloof in jezelf, dat is het belangrijkste dat ik mijn collega’s wil meegeven. Schrijf een boek dat goed in elkaar steekt, ook redactioneel gezien, en voor mijzelf: het verhaal moet kloppen. Verder ben ik blij met mijn keuze voor Pumbo, stort je niet in de eindeloze zoektocht naar een uitgever. Het is beter om de omgekeerde weg te kiezen: het schrijven van een goed boek is nu eenmaal eenvoudiger dan het vinden van een goede uitgever.”
Reactie toevoegen