Deze maand hebben we Marleen Hartog – auteur van het boek ‘Geboren met een schisis’ – geïnterviewd. Het boek is het persoonlijke verhaal van een vrouw die geboren werd met een gespleten lip, kaak en gehemelte en een zoon kreeg met dezelfde aandoening. Authentiek en met de nodige humor beschrijft Marleen hoe het is om op te groeien met een uiterlijk dat afwijkt van wat in de maatschappij als ‘normaal’ wordt bestempeld. Ze laat zien dat er met schisis uitstekend te leven valt, maar dat de aandoening ook de nodige zorgen en emoties met zich meebrengt. Met haar boek ‘Geboren met een schisis’ debuteert Marleen als schrijfster.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“In Nederland zijn bijna geen ervaringsverhalen over schisis. Ook is er weinig recente literatuur. Voor mij was dit dé reden om dit boek te schrijven. Zelf ben ik geboren met schisis en ook mijn kind is geboren met schisis. Genoeg ervaring dus. Met mijn boek geef ik mensen met schisis, maar ook ouders die te maken krijgen met schisis, antwoorden en inzichten. Over de opvoeding, verzorging en ontwikkeling van het kind. Welke emoties spelen er en wat voor impact schisis heeft op het ouderschap en gezinsleven.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?
“Het boek is in september 2013 uitgekomen, ik heb er met tussenpozen zo’n 2 jaar aan gewerkt.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Schrijven betekent voor mij vrijheid. Het is voor mij dé manier om mijn ideeën, gedachten en ervaringen te structureren en te delen. Met schrijven is alles mogelijk, papier kent voor mij geen grenzen. Met gevoel jouw wereld beschrijven zodat mensen begrijpen en leren hoe om te gaan met schisis is voor mij de uitdaging.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Tijd… denken dat je maar geen tijd hebt. Ik bedacht werkelijk van alles om het schrijven maar uit te kunnen stellen. Nutteloze to-do lijstjes moesten van mij eerst worden afgewerkt, daarna mocht ik van mezelf pas gaan schrijven. Kortom, ik stelde in het begin niet de juiste prioriteiten. Toen ik mezelf de tijd gunde om te schrijven ging het direct ook een stuk beter. Maak er echt tijd voor vrij en laat je zo weinig mogelijk afleiden waren voor mij belangrijke lessen!”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Je eigen boek uitgeven is voor mij een hele leerzame ervaring geweest. Je hebt zelf de regie van ‘een idee’ tot een daadwerkelijk boek. Door zelf een boek uit te geven sta je ook veel dichter bij de lezers, iets wat ik, gezien het persoonlijk onderwerp van het boek, als prettig ervaar. Over Pumbo.nl ben ik heel positief. Ze zijn heel snel in hun communicatie, maar geven ook proactief relevante tips. Zo waren ze zeer secuur over de kleurstelling van mijn boek. Hun begeleiding heeft er mede voor gezorgd dat mijn boek een professionele uitstraling heeft gekregen. Ik ben er echt heel blij mee! ”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Toen ik wist dat ik een boek zou gaan schrijven ben ik direct gestart met social media.”
Had u ook een PR-strategie?
“Jazeker! Ik heb voor mezelf een top-10 van de belangrijkste promotieacties opgesteld. Het grote voordeel hiervan is dat je je PR heel gericht gaat inzetten. In mijn top-10 stonden bijvoorbeeld:
- De landelijke schisisteams benaderen, zij hebben dagelijks contact met de doelgroep.
- Een website lanceren die blijvend vernieuwd wordt en gekoppeld is aan het boek.
- Een reportage geregeld in het magazine ‘Mijn Geheim’.
Iedere week schrijf ik een nieuwe blog. Ik interview zelf ook mensen en schrijf zo een persoonlijk verhaal. Binnenkort ga ik ook kijken of ik gastbloggers kan vinden om de website nog meer inhoud te geven. Doel is de nummer 1 schisis-website van Nederland te worden!”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Mijn website www.schisiservaringen.nl werkt heel goed, de constante aandacht en unieke content zijn belangrijk om goed gevonden te worden in Google. Via Facebook bericht ik mijn volgers als er een nieuw artikel op mijn website staat. Daarnaast heb ik ook flyers en posters laten maken voor ziekenhuizen en consultatiebureaus. Verder heb ik voor de lokale weekkrant – waar ik ben opgegroeid – een artikel geschreven, veel mensen kenden mij nog wel en waren nieuwsgierig naar mijn verhaal. ”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Ik ben erg actief binnen online groepen over schisis. Dit zijn plaatsen waar je doelgroep actief is. Ik zorg altijd voor inhoudelijke reacties, opzichtig ‘geschreeuw’ om zo je boek te promoten werkt in een community juist averechts. Het gaat om relevante bijdragen, mensen gaan je dan volgen, stellen je vragen en bekijken je website. ”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Schrijf veel , maar lees ook veel, dat is belangrijk. Maak daarnaast echt tijd vrij om te schrijven, ga zitten en schrijf. Wees ook bewust dat je niet alles zelf kunt doen, ik heb bijvoorbeeld de teksten door een professional laten nakijken, ook proeflezers hebben mij nuttige feedback gegeven. Houd daarbij altijd vast aan je eigen kwaliteitsnorm.
Qua promotie kan ik kort zijn: begin op tijd en richt je op je doelgroep. Landelijke aandacht is misschien leuk, maar de impact is veelal beperkt. Mijn ervaring is dat gerichte aandacht binnen je doelgroep veel efficiënter werkt ”
Reactie toevoegen