Deze maand hebben we Seph Fontane Pennock – auteur van het boek ‘De Lean Website’ – geïnterviewd. Zijn boek helpt (aspirerend) ondernemers in elf stappen de weg te bewandelen van ideetje onder de douche naar winstgevende website. Hij omschrijft zijn boek dan ook als kookboek voor online succes. Bekijk de video als je benieuwd bent naar de ervaringen van Seph Fontane Pennock met het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek.
Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.
“Mijn naam is Seph Fontane Pennock en we zitten hier omdat ik een boek heb geschreven dat ‘De Lean Website’ heet, waarin ik Nederlandse ondernemers help om van ideetje onder de douche naar een winstgevende online business te gaan.”
Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te schrijven?
“De drijfveer om dit boek te schrijven was, omdat ik zag dat er heel erg veel fouten gemaakt worden die eigenlijk heel eenvoudig voorkomen kunnen worden en dan heb ik het voornamelijk over fouten als dat mensen een bedrijf beginnen – soms met startkapitaal, soms zonder – en niet van tevoren gevalideerd hebben of er wel vraag is naar datgene wat zij te bieden hebben en of het probleem dat zij van plan zijn om op te gaan lossen, of dat wel groot genoeg is of dat dat überhaupt wel bestaat.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?
“Het boek is afgelopen september 2016 is het uitgekomen en ik heb er denk ik anderhalf jaar aan gewerkt, maar het schrijven zelf heb ik voornamelijk in tien dagen gedaan. Dus 90% van het boek is in tien dagen geschreven en de rest is allemaal onderzoek geweest. Ik ben in het onderzoek voornamelijk bezig geweest met het vormen van een outline, dus een structuur voor het boek, die logisch is en die de lezer ook echt aan de hand neemt naar de transformatie die moet plaatsvinden in denkwijze. Dus daar ben ik anderhalf jaar mee bezig geweest om al dat onderzoek te verzamelen, alle case studies, om de inhoud van het boek op te baseren.”
En wat is voor jou de essentie van schrijven?
“De essentie van schrijven is een transformatie teweegbrengen. Dus een lezer die begint op een bepaalde manier aan het boek en die leest het boek vervolgens en als die het boek gelezen heeft, dan is er als het goed is gedurende dat proces heeft er zich een bepaalde transformatie… heeft er plaatsgevonden en het is mijn taak als schrijver om ervoor te zorgen dat dat op een logische en opbouwende manier gebeurt en dat daar van tevoren ook goed over nagedacht is wat dat dan moet zijn. De titel van het boek, ‘De Lean Website’, dat had eigenlijk… misschien was het logischer geweest als dat ‘De Lean Online Business’ of ‘Het Lean Bedrijf’ had geheten, maar ik heb het zoveel mogelijk toegespitst op online start-ups, omdat dat het vakgebied is waarin ik zelf ook de meeste ervaring heb en de meeste praktijkvoorbeelden in kan delen.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Wat het schrijverschap moeilijk kan maken, is niet goed voorbereid zijn en daarmee bedoel ik dus dat je niet van tevoren voldoende onderzoek hebt gedaan en al materialen hebt verzameld om tijdens het schrijfproces op terug te vallen. Sterker nog, ik denk dat je eigenlijk van tevoren – voordat je gaat schrijven – alle vragen die je gaat beantwoorden in je boek, dat je die op een rijtje wilt hebben en dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van, net zoals jij en ik nu, vragen beantwoorden. Door te schrijven dan weliswaar, het kan ook door te spreken en dat je dat iemand anders uit laat schrijven, maar als je dat van tevoren niet duidelijk hebt, van: welke vragen ga ik beantwoorden? Dat maakt het schrijven moeilijk.”
Een eigen boek schrijven, hoe heb je dat proces beleefd?
“Het schrijven zelf was heel snel, zoals ik al aangaf. Ik denk dat het voornamelijk alle randzaken, dus alles wat daarbij kwam kijken nog, dat ik dat een beetje onderschat had van tevoren. Dus het schrijven zelf is denk ik 10% van het werk geweest van het uitgeven van het boek.”
Wat zijn dan die randzaken inderdaad?
“Ja, randzaken bij het schrijven van een boek… dan moet je denken aan het design, het goed laten opmaken van het document, de verschillende rondes bij editors – dus ik heb een eerste editor gehad en ik heb ook een tweede partij gehad die me daarmee geholpen heeft – en vervolgens het opzetten van het hele bestelproces, omdat ik het natuurlijk zelf uitgegeven heb. Dat zijn allemaal zaken die daar nog bij komen kijken.”
En had je dat lean ingeschat van tevoren?
“Ik heb denk ik zelf dat niet heel erg lean ingeschat, dat een beetje onderschat wat daar allemaal bij komt kijken nog.”
Wanneer ben je begonnen met de promotie van je boek?
“Ik ben begonnen met de promotie van mijn boek… ik denk voordat ik het helemaal afgerond had al. Dus dat was ergens in de zomer volgens mij, in juli, en toen heb ik het in de voorverkoop gedaan en de eerste 500 exemplaren van het boek al in de voorverkoop verkocht. Toen wist ik dus ook al dat er voldoende vraag naar was en had ik eigenlijk het idee van het boek zelf gevalideerd, precies volgens de methode die ik in het boek zelf ook uitleg, en er was ook al voldoende omzet gedaan om de kosten van het drukken van het boek en dergelijke, om dat meteen mee te financieren.”
En had je dan ook echt een PR-strategie? Kun je daar iets over vertellen?
“Ja, PR… ik noem het zelf meer online marketing. Dus ik kijk gewoon van: welke kanalen ga ik inzetten om bezoekers naar mijn website te drijven? De strategie daarvoor was in eerste instantie om gebruik te maken van het advertentieplatform van Facebook. Dus omdat dat mij in staat stelt om heel nauwkeurig bepaalde type mensen te targetten met mijn advertenties en dat heb ik ook gedaan. Ik denk dat het merendeel van de voorverkoop allemaal of uit mijn netwerk is gekomen, of uit die Facebook-advertenties. En daarna, dus toen het boek uitgekomen was, was mijn strategie om op zoveel mogelijk podcasts in de Nederlandse markt te komen en om daar een hoop kennis over te dragen en natuurlijk ook op die manier mijn boek te verkopen.”
Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen daarmee?
“Ja, de promotiemiddelen die ik heb ingezet voor de campagne van het promoten van het boek zijn dus Facebook Advertising, dat is het meest effectief geweest. Daarbuiten heb ik mijn eigen netwerk ingezet en er ook voor gezorgd dat mijn boek beschikbaar is op kanalen zoals Bol.com, waar je natuurlijk ook het organische bereik van Bol.com zelf kan bereiken. En daarbuiten ben ik ook nog te gast geweest op veel verschillende podcastshows. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat je ook publiek bereikt dat warm is voor jouw boodschap, maar dat kost ze helemaal geen geld. De podcastwereld die begint eigenlijk pas net in Nederland. Je hebt nu een eerste handjevol online ondernemers die hun eigen podcast draaiende hebben. Ik denk dat we dat ook pas sinds een jaar of anderhalf doen. Dat is eindelijk toch overgevlogen vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en dat is nu een beetje opkomend. Dus je hebt nog niet hele grote podcasts met heel erg veel bereik, maar ik denk dat dat over twee jaar er echt anders uit zal zien.”
Wat adviseer jij auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Wat ik auteurs, startende auteurs, zou aanbevelen als het gaat om het schrijven en promoten van een boek, is om heel erg goed van tevoren duidelijk te hebben wie jouw… zo specifiek mogelijk wie jouw doelgroep is. Dan kan je je vervolgens daarop gaan richten bijvoorbeeld ook met Facebook Advertising waar ik het net over had, maar ook op andere manieren. En dat kan je langzaam breder gaan trekken, die groep. Maar begin echt met één iemand in gedachten, bijvoorbeeld iemand die je kent die met het probleem zit dat jij oplost met jouw boek. Ga van die persoon uit, praat letterlijk tegen die persoon – ook in je marketinguitingen bijvoorbeeld – en trek dat vervolgens langzaam naar een breder publiek, maar probeer niet iedereen te bereiken met je boek, want het is echt niet voor iedereen relevant.
Reactie toevoegen