Geschreven door Wouter Vink
Het is ontzettend lastig om vooraf te bepalen hoeveel boeken je zult verkopen. Eigenlijk is dat zelfs onmogelijk. Het zou heel handig zijn om dit te weten, want dan kun je precies de oplage bestellen die je nodig hebt om zo het voordeligst uit te zijn.
Helaas is dit niet de realiteit. Je weet van tevoren simpelweg niet wat je kunt verwachten. In dit hoofdstuk leggen we je uit hoe je hier het best mee kunt omgaan en hoe je in bepaalde situaties de beste keuze kunt maken.
Als je een keuze hebt gemaakt voor een productiemethode, moet je de boeken ook nog gaan verkopen. Het is vrij lastig om dit zelf af te handelen en voor de meeste auteurs is dit geen optie. Welke mogelijkheden er wel zijn, lichten we in dit hoofdstuk toe.
Maak een keuze voor een productiemethode
In grote lijnen kun je uit twee productiemethodes kiezen.
- Digitaal printen (Printing on Demand ofwel POD)
- Offset drukken
We zullen deze twee technieken nu eerst toelichten, zodat de voor- en nadelen duidelijk worden.
Printing on Demand is meestal duurder
Printing on Demand wordt vaak afgekort tot POD. Letterlijk betekent het ‘printen op aanvraag’: je boek wordt pas geprint als er een bestelling is geplaatst. Dat klinkt ideaal en in sommige situaties is het dat ook. Er kleeft alleen wel een aantal nadelen aan.
Boeken die per stuk worden geproduceerd, worden digitaal geprint. Dit is een andere techniek dan de traditionele drukmethode. Daarbij worden de boeken namelijk gedrukt in plaats van geprint.
Digitaal printen is al vrij lang mogelijk, maar was altijd erg duur. Dit is de laatste jaren veranderd. De technieken zijn verbeterd en de printers zijn efficiënter geworden. Hierdoor is het prijstechnisch gezien voor bepaalde typen boeken interessant om deze per stuk te produceren in plaats van in grote oplage.
Printing on Demand is niet voor ieder type boek geschikt
Nog niet alle typen boeken kunnen goedkoop geproduceerd worden volgens deze methode. Voor bepaalde typen boeken is dit wel interessant, zoals voor paperbacks in pocketformaat met een zwart-wit binnenwerk. Veel romans voldoen hieraan.
Wil je een hardcover, dan wordt het meteen al een stuk duurder. Alleen al omdat er een harde kaft omheen moet, kost het boek per stuk € 3,- tot € 6,- meer. Ook kleurenpagina’s zijn veel duurder. Stel dat je een mooie hardcover met veel kleurenfoto’s wilt uitgeven. Je bent dan haast wel gebonden aan een grote oplage, omdat dit type boek dan wel betaalbaar is.
Wat ook een lastig boek is om uit te geven in kleine oplage, is een kinderboek. Kinderboeken hebben over het algemeen een lage verkoopprijs, zijn vrijwel altijd hardcovers in een groot formaat en worden meestal volledig uitgevoerd in kleur. Dit type boek kan gewoon via POD geproduceerd worden, maar dat is heel duur. Daarom kun je geen normale verkoopprijs meer aanbieden en zul je niets verkopen. Met een kinderboek ben je dus vaak aangewezen op offset drukken.
Printing on Demand is superflexibel
Daar bedoelen we niet mee dat je de bestanden van het binnenwerk en het omslag op ieder moment kunt aanpassen. De boeken worden immers pas geproduceerd als ze door een boekhandel of een klant worden besteld. Mocht je dus nog een foutje tegenkomen (dat gebeurt altijd), dan pas je de bestanden aan en stuur je die naar ons toe. Vanaf dat moment worden de nieuwe bestanden gebruikt voor de productie.
Dit is helemaal ideaal voor boeken over onderwerpen die heel veranderlijk zijn. Zo hebben wij een klant gehad die een boek had geschreven over SEO: zoekmachine optimalisatie in Google. Hij verkocht dit boek eerst via POD en dat liep goed. Toen besloot hij dat hij zijn boek in een oplage van 500 stuks wilde bestellen. Nog voordat de boeken waren afgeleverd, kwam Google met een grote update van het zoekalgoritme, waardoor veel anders werkte dan voorheen. Hierdoor klopte de inhoud van zijn boek niet meer en konden er 500 boeken worden vernietigd. Dat doet pijn, geloof ons maar…
Wat ook een groot voordeel is van POD, is de snelle levertijd. Bestellingen worden al op de tweede werkdag verzonden. Als er echt haast bij is, kan je boek soms zelfs nog op dezelfde dag worden verzonden. Bij een grote oplage ligt de levertijd vaak op een aantal weken.
Bij Printing on Demand is er minder mogelijk
Bij de productie van POD-boeken is de snelheid heel belangrijk. Dagelijks gaan er bij een POD-drukker honderden en soms zelfs wel duizenden bestellingen van één stuk de deur uit. Om een boek per stuk te kunnen produceren en op tijd te kunnen versturen, moeten er dus afspraken worden gemaakt over de mogelijkheden. Als er geen beperkingen zouden gelden, zou het onmogelijk zijn om de boeken snel te produceren.
Sommige extra’s zijn daarom lastig via POD te produceren. Het is productietechnisch gezien vrijwel altijd mogelijk, maar kostentechnisch gezien niet haalbaar om zoveel extra werk voor één boek te doen. Voorbeelden van deze extra’s zijn leeslinten, speciale glimmende omslagen, uitklapbare pagina’s en grote, afwijkende formaten.
Tot zover even het POD-verhaal. Nu de uitleg over offset drukken.
Je boek drukken via de offset-techniek betekent een lage kostprijs
Als boeken in grote oplage worden geproduceerd, worden ze offset gedrukt in plaats van digitaal geprint. Bij offset drukken worden er bij een boek dat volledig in kleur wordt uitgevoerd vier drukplaten per katern gemaakt. Dit kost tijd en geld en daarom loont het pas om deze techniek toe te passen bij een oplage vanaf ongeveer 400 exemplaren.
De kostprijs per boek schiet naar beneden als je meer dan 400 boeken laat drukken. De opstartkosten zijn dan immers al gemaakt. Er hoeft alleen maar inkt en papier te worden bijgevuld, wat relatief goedkoop is.
Kleurenpagina’s zijn ook bij offset drukken duurder dan zwart-witpagina’s, maar zijn wel veel minder duur dan bij digitaal printen. Ook het maken van een hardcover is bij offset drukken een stuk goedkoper, omdat er in één keer 400 of 1.000 hardcovers gemaakt kunnen worden in plaats van slechts één. Het werkt dus veel efficiënter, waardoor de meerprijs van een hardcover ten opzichte van een paperback ook meevalt.
Bij het drukken van boeken in grote oplage is er veel meer mogelijk. Eigenlijk is alles wat je maar kunt verzinnen realiseerbaar. Dat heeft te maken met het opstarten en instellen van deze extra mogelijkheden. Als je een boek wilt met een extraatje, ben je dus aangewezen op offset drukken.
Het omslagpunt ligt trouwens niet altijd bij 400 boeken. Het kan ook hoger liggen, maar ligt bijna nooit lager. Dat heeft te maken met het type boek.
Boeken offset drukken betekent meer vooruit plannen
De levertijd van boeken die in grote oplage worden geproduceerd, ligt over het algemeen hoger dan bij POD. Soms is het mogelijk om de levertijd tegen extra kosten te verkorten, maar over het algemeen ligt de levertijd op een aantal weken.
Wanneer de boeken eenmaal zijn gedrukt en je nog een fout tegenkomt, is dit uiteraard niet meer aan te passen tot de volgende druk. Dit kan vervelend zijn, al heb je veel minder kans op grote fouten als je een goede redacteur inhuurt.
Bij offset drukken loop je meer financieel risico
Een ander belangrijk verschil tussen offset drukken en digitaal printen, is de totale investering. Bij offset drukken moet je in één keer vaak duizenden euro’s vooruitbetalen, terwijl je bij POD niets hoeft te investeren. Het risico bij POD ligt dus veel lager dan bij offset drukken.
Welke productiemethode moet je kiezen?
Het is heel begrijpelijk als je het lastig vindt om tussen beide productiemethodes te kiezen. De keuze is afhankelijk van het type boek, je persoonlijke situatie, je financiële situatie en je plannen voor de toekomst. Heb je genoeg geld te besteden, wil je een mooie full colour hardcover uitgeven over een onderwerp dat niet snel veroudert en heb je al een goed marketingplan, dan kun je het best voor offset drukken kiezen. Je houdt dan simpelweg meer winst over.
Geef je voor het eerst een roman uit als paperback in pocketformaat met uitsluitend zwart-witpagina’s en heb je nog geen groot netwerk voor de promotie, dan is POD een goede optie. Het risico is hierbij een stuk minder groot en de productiekosten zijn laag. Pas als je grote plannen hebt en verwacht veel boeken te gaan verkopen, kun je misschien beter voor offset drukken kiezen.
Zoals je ziet, hangt de keuze die je maakt met veel factoren samen. De mogelijkheden die je hebt, kunnen overweldigend overkomen. In dit soort situaties is het handig om even contact met ons op te nemen. Tijdens het gesprek vragen we je naar jouw situatie en zo kunnen we samen bepalen wat voor jou de beste optie is.
Doe dit in ieder geval niet!
Wij horen regelmatig de volgende twee ideeën die in onze ogen echt verkeerd zijn.
- Ik begin met de verkoop van een e-book en als dat een succes is, ga ik verder met een printversie.
- Ik begin met POD en stap daarna over naar offset drukken.
Over het eerste idee: de e-bookverkopen in Nederland liggen nog bijzonder laag. Van alle boekenkopers koopt maar 6% e-books. Als je je in het begin alleen maar gaat richten op e-bookkopers, bedien je dus maar een klein deel van je doelgroep en loop je gigantisch veel verkopen mis.
Heel misschien heb jij een doelgroep die meer e-books koopt dan gemiddeld, maar dan zal het percentage nog niet hoger liggen dan 25%. Het ergste is misschien nog wel dat de promotie bij het uitgeven van een e-book net zoveel werk kost als bij het uitgeven van een fysiek boek. Niet doen dus, niet eens aan denken…
Dan over het tweede punt: beginnen met POD. We begrijpen de redenatie wel, maar het kan beter andersom: beginnen met offset drukken en overstappen naar POD als de eerste druk is uitverkocht en je geen grote aantallen meer verwacht te verkopen.
Bij het uitgeven van een boek vinden de meeste verkopen plaats in het begin. Juist dan doe je het meest aan promotie. Soms kun je met leuke acties weer een opleving teweegbrengen, maar de meeste boeken verkoop je hoe dan ook in het begin.
Het zou zonde zijn als het in het begin goed gaat met de verkopen, je dan een grote oplage bestelt en de verkopen minder worden. Bovendien is ook jouw eigen ‘drive’ veel groter als je een grote oplage hebt besteld en dus een grote investering hebt gedaan. Je moet en zal deze oplage dan verkopen. Deze motivatie is minder als je je boek ‘risicoloos’ via POD uitgeeft.
We hebben de twee productiemethodes nu besproken en volgens ons zijn de verschillen nu duidelijk. Als je hier nog vragen over hebt, laat het ons dan weten in de reacties onderaan dit hoofdstuk. Als je de oplage hebt bepaald, moet je gaan nadenken over de distributie van de boeken.
Je boek verkopen via de boekhandel
Bij het verkopen van boeken denk je vaak als eerst aan de boekhandel, dat is logisch. Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van het Centraal Boekhuis. Tegenwoordig hanteert het Centraal Boekhuis alleen nog maar de afkorting ‘CB’.
Het CB heeft een groot magazijn waar alle boeken van uitgevers in liggen opgeslagen. Ook bijna alle boekhandels in Nederland zijn bij het CB aangesloten. Als je jouw boek aanmeldt bij het CB, kunnen alle boekhandels het eenvoudig bestellen. Je hoeft dus niet per boekhandel een factuur te sturen. Het CB handelt de facturatie en bezorging af.
Ook de online boekhandels zoals Bol.com en Managementboek.nl nemen je boek dan op in hun digitale boekenschappen. Als een klant bijvoorbeeld een boek bestelt bij Bol.com, stuurt Bol.com deze bestelling door naar het CB en verstuurt het CB het boek met een pakbon van Bol.com naar de klant.
CB-aansluiting: de mogelijkheden
Je kunt gebruikmaken van onze koppeling bij het CB, zodat je zelf geen maandelijkse kosten hoeft te betalen, of je kunt zelf een CB-aansluiting nemen. Als je zelf een CB-aansluiting wilt nemen, heb je meerdere opties.
De goedkoopste optie is de CB Compact-aansluiting. Deze aansluiting kost rond de € 30,- exclusief btw per maand. Je mag dan 100 boeken opslaan in het magazijn van het CB. Het nadeel hiervan is dat je de voorraad goed in de gaten moet houden en iedere keer moet aanvullen als deze dreigt op te raken. Dat kost niet alleen tijd, maar ook iedere keer portokosten.
Daarnaast kent deze aansluiting nog een aantal andere beperkingen. Zo kun je ook geen aparte afspraken over de boekhandelskorting invoeren, mocht je die met een boekhandel hebben gemaakt. Voor een aansluiting bij het CB heb je sowieso een KvK-inschrijving nodig en een btw-nummer.
Als je het wat serieuzer wilt aanpakken, kun je een reguliere aansluiting bij het CB nemen. Deze aansluiting kost rond de € 200,- exclusief btw per maand. Je mag dan zoveel boeken opslaan als je wilt en je hebt geen beperkende regels.
Als je het hele proces ook nog wilt koppelen aan je eigen administratiesysteem, bestaan daar verschillende extra koppelingen voor, die stuk voor stuk extra geld kosten. Je komt dan al gauw op een bedrag van meer dan € 350,- per maand uit.
Het systeem van het CB is ingewikkeld
Het systeem van het CB is ingewikkeld. Wij zijn zelf handig met verschillende softwarepakketten, maar toch is het CB-systeem superonduidelijk voor ons. Er wordt met termen gegooid waarvan je de betekenis maar moeilijk kunt achterhalen. Er is wel een helpsectie, maar daar kom je meestal niet ver mee.
De kostenstructuur van het CB is ook ingewikkeld
Het CB rekent maandelijkse abonnementskosten, maar dan heb je voor de rest nog niets. Als je er boeken wilt opslaan, moet je opslagkosten betalen. Als er een boek wordt verkocht, moet je een hele waslijst aan kosten per handeling betalen.
Het CB rekent per bestelling ook een debiteurenrisico, een facturatieaandeel en andere kosten. Het is gewoon niet duidelijk. Zelfs de facturen die je uiteindelijk ontvangt over de verkopen die hebben plaatsgevonden en de kosten die hiervoor zijn gemaakt, zijn superonduidelijk. Je komt er eigenlijk niet achter waar deze kosten vandaan komen en je moet er maar op vertrouwen dat het CB zijn administratie goed op orde heeft.
Gelukkig kun je ook gebruikmaken van onze koppeling met het CB. Wij hebben de uitgebreide aansluiting en onze systemen zijn digitaal gekoppeld. Dat was een hels karwei, maar het is gelukt.
Iedere keer als er een boek wordt besteld door de boekhandel, Bol.com of wie dan ook, krijgen wij daar geautomatiseerd een melding van en sturen we jou een e-mail met informatie over de oude en nieuwe voorraad.
Wij kunnen ook speciale kortingsafspraken met boekhandels voor je instellen en eventuele retouren verwerken. Je hebt er dan geen omkijken meer naar. Als je hier meer informatie over wilt, kun je contact met ons opnemen.
Je boek verkopen via je eigen website
Naast het verkopen van je boek via de boekhandel kun je je boek natuurlijk ook via je eigen website verkopen. Je kunt zelf de betaling afhandelen en het boek versturen of je kunt dit uitbesteden. Wij bieden hiervoor ook een mogelijkheid. Lees hier meer over het verkopen van je boek via je eigen website.
Het voordeel van verkopen via je eigen website is dat je altijd beschikt over de klantgegevens. Dit is lastiger als je je boek verkoopt via de boekhandel. Bij een verkoop via Bol.com of een andere boekhandel kun je natuurlijk niet om een lijst met klantgegevens vragen.
Het nadeel van verkopen via je eigen website is dat je niet snel in een top 10 of top 20 van de best verkopende boeken zult verschijnen. De verkopen die via je eigen website plaatsvinden, tellen daarvoor natuurlijk niet mee.
Verkopen via het CB, via je eigen website of beide?
Wij hebben een aantal klanten die hun verkoop echt op hun eigen netwerk richten. Zij sluiten de boekhandel volledig uit. Dit is vaak niet de beste manier en is alleen geschikt voor websites die veel trouwe bezoekers hebben.
De meeste klanten kopen boeken bij een vast adres. Of dit nu Bol.com is of de lokale boekhandel; zij kijken eerst bij hun ‘eigen’ boekhandel. Als zij daar te horen krijgen dat het boek niet leverbaar is, zoeken maar weinig van hen verder naar waar het boek dan wel te verkrijgen is. Je bent die klant dus eigenlijk kwijt en dat is zonde.
Wat ons betreft is verkopen via het CB dus vrijwel altijd de beste optie. Je kunt dit eventueel combineren met het verkopen van je boek via je eigen website.
Klantgegevens verzamelen bij verkopen via de boekhandel
Er bestaat gelukkig een supereenvoudige manier om toch de klantgegevens te verzamelen bij verkopen die via de boekhandel plaatsvinden.
Aan het begin van het boek plaats je een pagina waarop je de lezer aanspoort om bonusmateriaal te downloaden via je website. Of het verstandig is om dit bonusmateriaal te noemen, kun je zelf waarschijnlijk het best inschatten. Geef in ieder geval aan dat het om waardevolle extra content gaat, die je als koper van het boek goed kunt gebruiken. Hieronder een aantal voorbeelden.
- Een e-book van het boek
- Een luisterboek van het boek
- Een uitgebreide checklist
- Een extra hoofdstuk
Bedenk goed wat jouw doelgroep waardevol vindt. Dit bied je aan op één van de eerste pagina’s van je boek. Hierbij plaats je een duidelijke link naar je website. Maak het niet onnodig ingewikkeld en gebruik bijvoorbeeld ‘www.jouwwebsite.nl/bonus’. De link moet makkelijk te onthouden zijn.
De pagina waar de link naar verwijst, moet een losstaande pagina zijn en geen pagina die via het menu of op een andere manier te bereiken is. Op deze pagina plaats je de voordelen van het bonusmateriaal en een formulier waar klanten hun naam en e-mailadres kunnen invoeren. Als zij dat hebben gedaan, verstuur je het bonusmateriaal via een e-mailmarketingprogramma zoals MailChimp. Zie het voorgaande hoofdstuk voor meer informatie over dit onderwerp.
Als je maar genoeg waarde weggeeft, zullen veel klanten hun gegevens achterlaten. Zij hebben het boek immers al gekocht, dus het is een kleine moeite voor hen om deze extra stap te zetten.
Overige distributiemethodes
Naast de boekhandel en je eigen website kun je nog meer plekken verzinnen om je boek te verkopen. Welke plekken dat zijn, is afhankelijk van het soort boek dat je hebt geschreven.
Een klant van ons heeft een boek geschreven over het campingleven en heeft alle campings in Nederland benaderd met de vraag of zij een presentatiedoos vol boeken bij de receptie wilden neerzetten. Misschien geef jij weleens workshops of organiseer je seminars. Dan kun je daar ook een stapel boeken mee naartoe nemen.
Tijdens het maken van de doelgroepomschrijving en de bijbehorende lijst met keywords ben je misschien ook wel plekken tegengekomen om je boek te verkopen. Pak die lijst er dus even bij om deze plekken terug te vinden.
Tot zover het hoofdstuk over oplage en distributie.
We hebben alle belangrijke punten hier wel behandeld. Mis je nog iets of heb je andere vragen stel deze dan in de reacties hieronder.
Geen vraag is ons te gek en we reageren snel. Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan.
Verder lezen
In onze online boek uitgeven gids?