Geschreven door Yordy Spoor
Als je alle voorgaande hoofdstukken hebt gelezen en hier bent gearriveerd, zijn felicitaties op zijn plaats. Dus bij dezen: gefeliciteerd!
Je hebt waarschijnlijk veel nieuwe kennis opgedaan over het uitgeven van je eigen boek en moet dat nu allemaal een plekje geven. Of je de dingen die je hebt geleerd nu al in de praktijk hebt gebracht of nog niet: je bent goed op weg om jouw boek tot een succes te maken. Dat je bij dit afsluitende hoofdstuk bent aangekomen, zegt namelijk veel over je motivatie en doorzettingsvermogen. Daarmee zit het wel goed, dus jij komt er wel! We hopen dat er een mooie toekomst voor jou en je boek in het verschiet ligt.
Ook als je dit hoofdstuk leest terwijl je de overige hoofdstukken nog niet allemaal hebt doorgeploegd, is dat trouwens prima. Dit hoofdstuk kan je namelijk helpen om orde te scheppen in de chaos die er tijdens het lezen misschien in je hoofd is ontstaan. Je moet ook zoveel uitzoeken, regelen en doen! Het is dus helemaal niet vreemd als je soms het gevoel hebt dat je niet weet hoe je verder moet of dat je de zenuwen krijgt van de hoeveelheid werk die je moet verzetten. Daar gaan wij in dit hoofdstuk iets aan proberen te doen.
In dit hoofdstuk leggen we je namelijk uit hoe je het lanceerplan – dat je hieronder als Excel-bestand kunt downloaden – kunt gebruiken om het in de markt zetten van je boek zo makkelijk mogelijk te maken. Met behulp van dit lanceerplan krijg je inzicht in de verschillende stappen die je moet doorlopen op weg naar de lancering van je boek en kun je dit feestelijke evenement tot in detail plannen. Dit zorgt er hopelijk voor dat je op een ontspannen manier naar je boeklancering kunt toewerken, zodat je zo min mogelijk stress ervaart.
Plan je boeklancering met het lanceerplan
Wanneer je het lanceerplan opent, verschijnt er een werkblad in beeld waarop links het type activiteit is weergegeven en bovenaan het aantal weken. Sommige activiteiten zijn opgedeeld in sub-activiteiten, die met een lichtere kleur oranje dan de hoofdactiviteit zijn aangeduid. De grijze balk staat voor de week waarin de lancering van je boek plaatsvindt.
Links staat het type activiteit, bovenaan het aantal weken.
De lichtoranje blokken staan voor de subactiviteiten, de grijze balk voor de week van de lancering.
Bij dit lanceerplan hebben we een periode van 26 weken – ofwel een half jaar – aangehouden voorafgaand aan de verschijning van je boek. Dit betekent dat je een half jaar voordat je je boek wilt uitbrengen zou moeten beginnen met de voorbereidingen voor de lancering.
We gaan er hierbij vanuit dat je boek al geschreven, geredigeerd en vormgegeven is. Het lanceerplan is dus puur bedoeld om de marketing van je boek en alles wat daarbij komt kijken te plannen.
Dit lanceerplan is alleen maar een voorbeeld dat is bedoeld om je houvast te bieden. Je kunt het lanceren van je boek ook in een andere volgorde aanpakken of je kunt de stappen die voor jou niet belangrijk zijn overslaan.
De meeste activiteiten die je aan de linkerkant van het werkblad ziet staan, zijn al in deze gids aan bod gekomen en spreken daarom voor zich. Sommige activiteiten zijn waarschijnlijk nieuw voor je en zullen we daarom toelichten.
Het regelen van interviews en televisieoptredens is er daar één van. Dit hoort bij het contact opnemen met de pers en daarom kun je hier tegelijkertijd met het versturen van je persbericht en persmap mee beginnen. Ga hier tot na de lancering van je boek mee door, want media-aandacht is natuurlijk altijd welkom.
Het laten drukken van leesexemplaren – en later van boeken die bestemd zijn voor de verkoop – maakt geen deel uit van de marketingcampagne, maar is wel iets om rekening mee te houden. Als je boek niet op tijd beschikbaar is, loop je namelijk het risico dat je recensies en verkopen misloopt. Dat is niet de bedoeling en daarom zijn ook deze activiteiten in het lanceerplan opgenomen.
Het voorbereiden en organiseren van een signeersessie is in hoofdstuk 10 ter sprake gekomen. Als je een signeersessie wilt organiseren, kun je deze na je boekpresentatie laten plaatsvinden. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats daarvan of als aanvulling daarop een aparte signeersessie te organiseren. Kies je daarvoor, dan kun je de planning uit het lanceerplan hierbij aanhouden.
In hoofdstuk 3 hebben we het kort gehad over het inzetten van een autoresponder. Je kunt degenen die op je mailinglijst staan met behulp van geautomatiseerde e-mails op de hoogte brengen van de verschijning van je boek, door gebruik te maken van een lanceerstrategie die uit drie fases bestaat.
De eerste fase gaat vooraf aan de verschijning van je boek en staat bekend als de ‘pre-launch’. In deze fase stuur je je abonnees een stuk of drie e-mails toe, waarin je probeert om hen enthousiast te maken.
In de week waarin je boek wordt gelanceerd, stuur je je abonnees een e-mail om af te tellen naar de verschijning van je boek en doe je hen een aantrekkelijk aanbod. Houd er rekening mee dat je hen geen korting kunt geven, omdat dit in strijd is met de Wet op de Vaste Boekenprijs.
De laatste fase vindt plaats na de lancering van je boek en wordt de ‘post-launch’ genoemd. In deze fase stuur je je abonnees opnieuw een stuk of drie e-mails toe, maar deze keer om hun bezwaren weg te nemen en om hen extra waardevolle content aan te bieden. Zo kun je de verkopen van je boek stimuleren.
Nu we de minder vanzelfsprekende activiteiten hebben doorgenomen, zullen we je uitleggen hoe je het lanceerplan aan je persoonlijke voorkeuren kunt aanpassen. Door met je cursor op een rij of kolom te gaan staan, rechts te klikken en voor ‘invoegen’ te kiezen, kun je een volledige rij of kolom invoegen vóór het veld waar je met je cursor op staat. Zo kun je bijvoorbeeld activiteiten toevoegen of het lanceerplan langer maken.
Het invoegen van rijen en kolommen is een eitje.
Het verwijderen van rijen of kolommen werkt bijna hetzelfde en doe je door niet op ‘invoegen’, maar op ‘verwijderen’ te klikken. Wil je een gekleurd veld leegmaken, dan kun je een leeg veld kopiëren en op de plaats van het gekleurde veld plakken. Je kunt een selectie deselecteren door de toetsen Ctrl + D tegelijkertijd in te drukken.
Gekleurde velden kun je leegmaken door lege velden te kopiëren en te plakken.
Als laatste zullen we je aan de hand van een voorbeeld laten zien hoe het lanceerplan precies werkt. Zoals je kunt zien, is de hoofdactiviteit ‘boekpresentatie organiseren’ onderverdeeld in een aantal sub-activiteiten. De donkerdere tint oranje geeft aan dat het organiseren van een boekpresentatie in totaal ongeveer negen weken duurt. Aan de lichtere tint oranje kun je zien hoeveel tijd je waarschijnlijk aan de afzonderlijke onderdelen kwijt zult zijn.
De geschatte tijdsduur van de hoofd- en sub-activiteiten is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Als je de verschillende sub-activiteiten in de juiste volgorde doorloopt, moet je boekpresentatie bijna wel een succes worden. Denk je voor een bepaald onderdeel meer of minder tijd nodig te hebben, dan kun je het lanceerplan zelf aanpassen.
Het onderdeel ‘boekpresentatie organiseren’ is opgedeeld in verschillende subonderdelen.
We hopen dat het nu duidelijk is
hoe je het lanceerplan kunt gebruiken en dat het je meer rust zal geven in de aanloop naar je boeklancering. Als je toch nog vragen over het lanceerplan hebt, kun je ze hieronder stellen. Wij helpen je graag en reageren zo snel mogelijk!
Wil je het liever privé houden, dan bieden we alle denkbare contactmogelijkheden aan.
Verder Lezen
In onze online boek uitgeven gids