Als self-publisher ben je verantwoordelijk voor je eigen boekpromotie. Een belangrijk onderdeel hiervan is een band opbouwen met je doelgroep. Hoe kun je dat het beste aanpakken? In dit blog bespreken we de tactiek van de Belgische bestseller-auteur Ish Ait Hamou.
Over Ish Ait Hamou
De Belgische auteur Ish Ait Hamou is geen kleintje meer. Met vier boeken op zijn naam is hij inmiddels een bekende schrijver. Het begon allemaal met het boek Hard hart, gepubliceerd in 2014. Vervolgens schreef hij Cécile (2015) en Als je iemand verliest die je niet kan verliezen (2016). Nu is hij bezig met het promoten van zijn nieuwste roman Het moois dat we delen (2019).
Alle boeken van Ait Hamou boeken verkopen goed. En dat is niet zo vreemd. Zijn boeken zijn erg toegankelijk vanwege de eenvoudige, maar zeer aantrekkelijke schrijfstijl. Daarnaast weet hij met zijn onderwerpen veel mensen te raken.
Maar iedereen weet dat een goede schrijfstijl en een pakkend onderwerp niet per se de sleutel tot succes is. Ait Hamou heeft dan ook een kleine voorsprong op de gewone sterveling: Hij is een bekende Belg. Toch is zijn bekendheid niet enkel en alleen de reden voor zijn succes. Hij zet slimme marketingtrucs in bij de promotie van zijn boeken.
Een van de belangrijkste onderdelen van zijn tactiek, is het opbouwen van een band met zijn volgers via zijn Instagram ishquote. Dit is wat hij deed:
Geef je lezers een sneak preview
Weet jij je lezers nieuwsgierig te maken, dan heb je hun aandacht. En daarmee kun je veel doen! Dat wist deze bestseller-auteur ook. Op zijn Instagram deelde Ish Ait Hamou in zijn Stories elke avond een paar pagina’s uit een hoofdstuk van zijn nieuwste boek.
In de vooraankondiging hiervan vertelde hij dat hij graag een jong publiek wilde bereiken. Leerkrachten vroegen hem namelijk of hij iets kon doen met zijn boeken, en leerlingen hadden tijdens de corona-quarantaine de opdracht gekregen om bezig te zijn met literatuur.
Na veel opties overwogen te hebben, besloot hij stukken van zijn boek te delen via Instagram Stories.
Het voordeel van Instagram Stories is dat de video’s na 24 uur automatische verdwijnen. Als je wilt, kun je de Story wel opslaan als Hoogtepunten. Op deze manier blijven ze zichtbaar voor je volgers, tot je de video’s verwijdert uit je Hoogtepunten.
De preview die Ait Hamou in zijn Stories geeft, triggert zijn volgers, zorgt voor betrokkenheid en bouwt de spanning op. Verkoopt Ish Ait Hamou nu meteen meer boeken? Vast niet, maar hij bouwt wel een band op met zijn volgers.
Daarnaast is het een sympathieke actie: Delen van je boek gratis delen maakt je een geliefd persoon.
Ait Hamou weet dat het niet altijd om keihard verkopen gaat, maar veelal ook over laten zien wie je bent. De volgende keer dat hij een nieuw boek lanceert, heeft hij hierdoor namelijk meteen een betrokken lijst met volgers. Deze kan hij inzetten voor de promotie van zijn boek.
Wees toegankelijk en open
Ish Ait Hamou werd bekend als choreograaf en jurylid in So You Think You Can Dance. De Belgische kijkers ‘kenden’ hem dus al. Dit zorgde meteen voor een connectie toen hij begon als auteur. Maar met zijn boeken spreekt hij waarschijnlijk ook een heel nieuwe doelgroep aan. Die moest hij wel voor zich winnen.
Om te investeren in een goede en diepgaande band met je doelgroep, is het belangrijk om te geven en toegankelijk zijn. Soms is dat ongemakkelijk. Niet iedereen vindt het fijn om z’n gevoelens of privéleven met anderen te delen, maar je kunt hier zelf een weg in zoeken.
Je kunt het zelf zo persoonlijk maken als je wilt. Blijf trouw aan jezelf, maar wees niet bang om je open te stellen, zoals Ait Hamou hier doet in zijn bericht over de tiende druk van zijn boek:
Wil je het minder persoonlijk maken? Focus je op je boek en hoe je boek in relatie staat tot jouw echte leven. Of ga voor luchtige anekdotes over je werkwijze bij het schrijven van je boek, of deel informatie over je research of foto’s van jou aan het werk.
Verder kun je denken aan een live-video waarin je vragen beantwoordt over je boek, of kun je een speciale Facebookgroep maken voor je meest toegewijde lezers. Zorg er hier ook weer voor dat je betrokken bent, vragen stelt en op zoek gaat naar een echte connectie.
Vraag je volgers om hulp en feedback
Social media is op nog meer manieren in te zetten om je betrokkenheid te vergroten. Betrek je doelgroep bijvoorbeeld bij het maken van je cover. Kies zelf 2 of 3 ontwerpen en laat je doelgroep vervolgens stemmen.
Dit kun je heel makkelijk doen via Instagram Stories of via een post. Voeg een leuke weggever toe en vraag je volgers of ze jouw post willen delen.
Veel mensen vinden het leuk om hun mening te geven en zullen dan ook graag meedoen. Maak hier dan ook gebruik van.
Een andere manier om je volgers te betrekken, is door vragen te stellen in jouw posts. Vraag om reacties, meningen en feedback en je zult een levendige discussie uitlokken.
Noem je volgers in jouw reactie bij hun naam, en laat zien dat je het op prijs stelt dat ze de tijd nemen om te reageren. Ish Ait Hamou deed dit laatst, toen hij de zestiende druk van zijn boek Cécile aankondigde:
Deze bestselling-auteur laat duidelijk zien dat Instagram een perfect kanaal is om te connecten met je doelgroep. Maak er dan ook zeker gebruik van bij het promoten van jouw boek!
Het nieuwste boek van Ish Ait Hamou is te koop via: https://www.boekenbestellen.nl/boek/het-moois-dat-we-delen/9789022336953
Hoe zorg jij voor betrokkenheid? Heb je verder nog tips? Deel jouw tactiek in de reacties onderaan dit bericht.
Comments
Ik denk dat dit niet zijn hele strategie is. Meer een voorbeeld van hoe je social media kunt gebruiken om een relatie met je lezers te onderhouden.
Maar hoe verkoopt hij zijn boeken? Oh wacht... deze beste man is helemaal geen self publish auteur. Hij zit gewoon bij een uitgeverij. Dus hij hoeft helemaal niet na te denken over hoe zijn boeken verkopen.
Als je echt goede voorbeelden wilt aanhalen van auteurs die boeken verkopen, maar moeten jullie je eens in Sietske Scholten (selfpublished) of Maria Genova (Via uitgeverij maar verkoopt een groot deel van haar boeken direct aan lezers) verdiepen
Nogmaals: het is wel een goed voorbeeld van een band opbouwen met je lezers. Dat ben ik wel met jullie eens.
Mijn doelgroep is klein en divers (ook al schreef ik hobbymatig, over specifieke en herkenbare onderwerpen). Heb al veel geprobeerd (over boekomslag en titel laten stemmen, gastblogs, mooie sfeerfoto’s en zelf ook gereageerd op anderen op sociale media o.a.), enkele leuke reacties en vragen gehad maar dat zie je niet perse terug in de verkoop. Een paar bladzijden als inkijk op de site geplaatst en vrijblijvend een preview kan men ook bij mij aanvragen, ook dat helpt niet veel. Bij reviews maken mensen zelfs kans op een gratis verrassing. Resultaat: nauwelijks reacties. Mijn boeken hadden net zo goed wc-papier kunnen zijn. Heb er wel veel van geleerd. Misschien dat je als (bekende) man meer kans maakt dan als (onbekende) vrouw. Toch zou ik weer kiezen voor Pumbo bij een event. volgende boek.
Of het werkt voor iedereen is natuurlijk maar de vraag, en toch zijn het hele leuke tips die energie geven om zelf je boek uit te geven. Ik ga er in ieder geval mee aan de slag. Bedankt Pumbo!
Leuk en interessant artikel, met tips waar ik wat mee kan!
Hij moet dus wel nadenken over hoe hij zijn boeken moet verkopen. Hij doet veel van de promotie helemaal zelf. Dat is heel vaak zo bij een uitgeverij. Dit is uiteraard niet zijn hele strategie. Het is een onderdeel die wij hier uitlichten waarvan wij denken dat dit goede tips zijn. Of je nu een self-pubber bent of bij een uitgeverij zit dit is altijd slim om te doen. Dus wij vinden dit echt een goed voorbeeld. Mario Genova hebben we overigens ook al eerder geïnterviewd.
Reactie toevoegen