Het is zover: je boek is af en gaat de wijde wereld in! Een spannende tijd voor jou als auteur breekt aan. Nu zal je boek gelezen worden… Hoe zullen de lezers erop reageren? Wat voor reviews zullen zij plaatsen op social media en wat zal de krant erover schrijven?
Een review – zoals een online recensie ook wel wordt genoemd – speelt een belangrijke rol in de promotie en verkoop van jouw boek. Ga maar na: online leest bijna driekwart van de mensen eerst reviews over een specifiek product voordat ze overgaan tot een aankoop (Bron: Autoriteit Consument & Markt). Dit geldt ook voor boeken.
Hoe krijgt jouw boek nou die goede reviews? Wat is eigenlijk een goede review? Moet je ervoor betalen en hoe kun jij ze inzetten bij de promotie van jouw boek? Lastig?
Lezen maar!
Wie kun je benaderen voor een recensie?
Het is slim om nog voordat je boek af is na te denken wie je kunt benaderen voor een recensie. Je kunt zelfs bekenden en eventueel enkele professionals vragen het boek alvast te lezen en er feedback op te geven. Dan kun je hun opbouwende kritiek nog verwerken in je boek en zo behoeden zij jou voor allerlei fouten.
Als je boek er eenmaal is, kun je ook bekenden uit je eigen netwerk inschakelen om een review te schrijven. Vervolgens breid je dit steeds meer uit, van bekenden en volgers naar bloggers en belangrijke recensenten:
Vraag het je eigen netwerk
Kijk allereerst naar je eigen netwerk. Wie heeft verstand van het genre van jouw boek? Ken je misschien al iemand die autoriteit heeft en daarmee een belangrijke review kan schrijven? Stel desnoods een paar vragen op om tot een goede review te komen, want niet iedereen is het gewend om reviews te schrijven.
Enkele voorbeelden:
– Wat was voor jou doorslaggevend om het boek te kopen?
– Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd uit het boek?
– Wat vind jij het boeiendste hoofdstuk in het boek?
– Zou je het boek aanbevelen aan familie en vrienden?
Het zoeken naar een geschikte persoon binnen je eigen netwerk is een snelle en eenvoudige manier om de eerste review binnen te slepen.
Vraag het aan je volgers/mailinglijst
Beschik je al over een eigen website met een mailinglijst of heb je veel volgers op social media? Vraag dan via deze kanalen wie het boek wil recenseren. Zo blijft je doelgroep ook mooi betrokken bij je boek!
Vraag het aan boekbloggers
Er is een groeiend aantal bloggers dat een blog bijhoudt enkel en alleen over boekrecensies. Het zijn echte boekenliefhebbers, die vaak een duidelijke voorkeur hebben voor specifieke genres. Dit heeft als extra voordeel dat zij volgers hebben die dus ook van dat genre houden, waardoor je je doelgroep goed bereikt. Zoek maar eens op Google naar boekenblogs en je komt er heel veel tegen.
Vraag het aan de lokale pers
Lokale en regionale dag- en weekbladen tonen vaak belangstelling wanneer iemand uit de buurt een boek heeft geschreven. De kans is groot dat ze niet alleen een recensie plaatsen, maar je zelfs willen interviewen. En ook de lokale pers heeft vaak interesse in een weggeefactie.
Vraag het aan vakbladen
Heb je een non-fictieboek geschreven, ga dan na welke vakbladen schrijven over jouw onderwerp en benader die vakbladen.
Vraag het aan de bekende mediakanalen
Je kunt ook de bekende mediakanalen benaderen, zoals de Volkskrant, Linda, BNR nieuwsradio, enzovoort. De kans is uiteraard kleiner dat zij jouw boek zullen recenseren, maar doen zij dit wel dan heeft dit een flinke impact!
Meld subtiel dat je bezig bent met het schrijven van een boek. Laat – nadat je een relatie hebt opgebouwd – weten dat je geïnteresseerd bent in het krijgen van feedback op je boek.
Schrijf altijd een persoonlijk bericht. De kans is dan veel groter dat ze een recensie willen schrijven.
Voorbeeld van een review-verzoek:
Hallo Karin,
We volgen elkaar nu al een langere tijd op Facebook en ik waardeer jouw reacties op mijn berichten enorm. Het inspireert me en heeft ook gezorgd voor een extra verdieping in mijn boek ‘Patiëntenzorg 3.0’. Het boek is nu klaar en daar ben ik best trots op.
Ik zou je graag een exemplaar willen toesturen. Omdat ik je wil bedanken voor het delen van je praktijkkennis en omdat ik je wil vragen om een recensie over mijn boek te schrijven en te delen. Een goede review van een expert helpt me namelijk bij de promotie van mijn boek.
Ik kijk uit naar je reactie. Zou je ook je contactgegevens willen meesturen?
Hartelijke groet,
Diana Koning
Auteur ‘Patiëntenzorg 3.0’
Tel: 06-11111111
Email: diana@mijndomeinnaam.nl
NBD Biblion
Stuur ook een boek naar NBD Biblion, de organisatie die bibliotheken en mediatheken adviseert. Zij zullen een korte recensie schrijven, die gekoppeld is aan het CB en daardoor op meerdere websites zal verschijnen.
Meer informatie over hoe je jouw boek naar NBD Biblion kunt versturen, vind je in de complete boek uitgeven gids.
Gebruik het einde van je boek
Als iemand de laatste pagina omslaat zijn ze nog steeds ‘warm’. Ze voelen zich betrokken en zitten nog ‘in’ het boek. Dit is een goed moment om te vragen om een review. Plaats achter in je boek een makkelijke link naar je website of naar Bol.com waar je lezers een review kunnen achterlaten.
Primeur in ruil voor review
Een van de opties om reviews te ontvangen van bloggers, vakbladen of websites is door hun een primeur van het boek te geven: zij zijn een van de eersten die het boek te zien krijgen en mogen recenseren. Vooral bij bloggers kan het interessant zijn om een winactie aan te bieden. Zij ontvangen dan twee exemplaren van je boek: één waarover ze een review kunnen schrijven en één die ze kunnen weggeven aan hun volgers.
Betaal niet voor recensies, alleen als het echt niet anders kan
Wij vinden het zelf niet nodig om te betalen voor recensies omdat er genoeg mogelijkheden zijn om aan gratis recensies te komen. Bovendien zijn die vaak beter, omdat het echte recensies zijn. Toch komt het soms voor dat je niemand om een recensie kan vragen of dat niemand interesse heeft om een recensie te schrijven. In deze situaties kun je ook betalen voor een recensies. Je laat bijvoorbeeld een redacteur een goede recensie schrijven. Je zult verbaasd zijn over hoe vaak dit tegen betaling gebeurt!
Zo krijg je goede reviews!
Zonder dat je er misschien bewust van bent, ben je grotendeels zelf aan zet om goede reviews te ontvangen. De inhoud van je boek bijvoorbeeld: het spreekt voor zich dat de inhoud van zeer goede kwaliteit is en geheel foutloos.
Laat je teksten redigeren door een professional. Nietszeggende teksten en storende spelfouten hebben slechte reviews tot gevolg. Een professionele redacteur helpt je om deze fouten te voorkomen of te corrigeren.
Let ook op de uitstraling van het boek: de cover en achterflaptekst moeten de recensent (en je doelgroep) prikkelen om je boek te gaan lezen.
Voor de achterflap geldt: ga op onderzoek uit en kijk wat lezers in jouw genre boeit. Pas dat toe op je eigen flaptekst. Dit is ook de tekst die professionele recensenten lezen, dus deze moet echt goed prikkelen en uitnodigen om verder te lezen.
Strooi zoveel mogelijk met goede recensies
Als het goed is heb je na al deze actiepunten een flink aantal recensies ontvangen. Deze recensies kun je vervolgens weer delen via social media en op je eigen website tonen, die je inmiddels online hebt staan.
Plaats aantrekkelijke quotes uit recensies tussen de tekst op jouw website, met eventueel een link naar de gehele recensie. Deze quotes verhogen de autoriteit van je boek. Vergeet ook niet de optie ‘Recensies’ toe te voegen aan je hoofdmenu. Plaats hier de belangrijkste reviews en wissel dit af met een foto van de recensent. Bij voorkeur is dit een foto waarop ook het boek te zien is.
Wat te doen met een negatieve review?
Wat doe je als je onverhoopt toch een negatieve reactie ontvangt? Ga dan niet in discussie, maar zie het als opbouwende kritiek waar je van kunt leren. De recensent heeft zijn of haar eerlijke mening gegeven. Je kunt niet iedereen tevreden stellen en smaken kunnen nu eenmaal verschillen. Zie het ook als stimulans om nog meer reviews te verzamelen, die wel positief zijn.
Richt alle kracht op één review-plek
Wat ook een goede strategie kan zijn is de lezers te vragen een review te schrijven op een verkoopplatform zoals Bol.com. Op deze manier bundel je alle recensies samen en ziet het er voor potentiële klanten nog indrukwekkender uit, omdat veel reviews op één plek staan. Zodra je recensies op zo’n verkoopplatform hebt ontvangen, kun die alsnog gebruiken op je eigen website of social media.
Verse reviews: Pumbo helpt mee
Vragen naar reviews kan best spannend zijn, maar als de reviews eenmaal binnenkomen zul je snel de waarde ervan herkennen.
Zorg er wel voor dat je periodiek nieuwe reviews ontvangt en deelt met je publiek. Hoe ouder de review, hoe minder deze meetelt in de aankoopbeslissing van jouw boek. Een ander onderzoek wijst zelfs uit dat 44% van de online consumenten alleen aan ‘verse reviews’ waarde hecht. Een maand geldt hierbij als maximumtermijn. Wanneer er een tijdlang geen nieuwe reviews zijn geplaatst, zegt dit namelijk ook iets over het aangeboden product.
Geef jij jouw boek uit via Pumbo? Dan is jouw boek ook op de website www.boekenbestellen.nl verkrijgbaar. Na iedere verkoop via deze website wordt er na veertien dagen een mail gestuurd naar de koper van jouw boek, met het vriendelijke verzoek om een review te plaatsen. Jij krijgt bij iedere nieuwe review automatisch een e-mail . Zo helpt ook Pumbo mee om nieuwe reviews voor je te verzamelen.
Ik denk dat je na het lezen genoeg ideeën hebt om aan goede recensies te komen. Ben ik een manier vergeten en wil je die graag met ons delen? Plaats die dan in de reacties hieronder!
Comments
Voor de liefhebber: het kan lonen een exemplaar van je boek te sturen naar http://www.lekkerlezen.net . Soms is het handig vooraf contact te zoeken via de mail. In principe zijn recensies altijd gratis, maar het kan bijzonder lonend zijn om dit aan te vullen met, bijvoorbeeld, advertenties en/of winacties. Klik de link voor meer info :)
Bedankt voor je toevoeging Jeroen!
Voor mij heeft deze blog een duidelijke meerwaarde tov alle andere informatie die ik op het internet gevonden heb mbt het (zelf)uitgeven van een boek! Dank je wel, Yordy!
Dat is precies ons doel, zoveel mogelijk nuttige informatie geven. Bedankt voor je opmerking!
Geweldig! Hier worden auteurs blij van. En ik ook want dan kunnen we iedereen die schrijfweken volgt in Spanje hier naar doorverwijzen.
Mooi overzicht Yordy, daar heb ik wat aan.
Ik had niet gedacht voor ik met Printing On Demand begon, zoveel support te krijgen. De site van Pumbo stond me aan, waarschijnlijk door de lovende reviews. Ik blijf met lovende reviews altijd achterdochtig (selectie als manipulatiemoment voor het vergroten van de winst, macht, aantal stemmen, het verdoezelen van onrecht, enz.). Maar ik ben door de hulp die ik krijg en door de vele informatie die Yordy geeft terecht blij met mijn keus. Ook een groot compliment voor Sebastian die steeds gelegenheid heeft gegeven voor het door mij verbeteren van mijn manuscript. Pumbo vertegenwoordigd een krachtige steunpilaar voor het uitgeven van een boek naast de gerenommeerde uitgevers. (vorig jaar naar 6 opgestuurd, 3 retourzendingen waarvan 1 met vriendelijke woorden over de leesbaarheid en de suggestie van POD en van 3 nooit wat van gehoord)
Bedankt! Altijd leuk om te horen. Als we je nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag!
Mag je zomaar gratis exemplaren toesturen (of winacties) ivm wet op vaste boekenprijs?
Gratis exemplaren naar boekhandels toesturen ter promotie van het boek is toegestaan. Als de verkoopprijs voor de eindklant maar hetzelfde is. Aan winacties zitten wel veel regels.
Reactie toevoegen