Bekijk en lees hieronder het interview met Mark van Beek, auteur van het boek Over winnen. Mark is professioneel spreker, coach en trainer. In zijn lezingen vertelt hij over zijn ervaringen in het bedrijfsleven en zijn passie voor topsport. Beide vormen een onuitputtelijke inspiratiebron van verhalen waarmee hij professionals weet te inspireren.
Het bedrijfsleven en topsport hebben veel met elkaar gemeen, zo ontdekte Mark. Hierover schreef hij een boek.
In dit interview deelt Mark met ons zijn ervaring met het zelf-uitgeven. Wat is zijn ervaring na het doorlopen van het hele proces? Wat waren de moeilijkere momenten? En wat waren de leukste?
Bekijk hieronder het interview met Mark:
Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.
Waar gaat je boek over en waar komt het idee voor het boek vandaan?
Het boek heet Over winnen. Ik heb het vorig jaar in mei uitgegeven. Het boek brengt twee werelden bij elkaar: die van de professional binnen organisaties en die van de topsporter.
Ik ben altijd geboeid door topsport, ik had zelf niet het talent om aan topsport te doen maar het boeide me mateloos. Toen ik voor het eerst een baan kreeg in het bedrijfsleven toen zei die directeur tegen mij Mark, welkom in de top van de Eredivisie. Dus ik dacht hé, blijkbaar doen ze hier ook aan topsport. Dat vond ik leuk om te horen.
Topsport is op die manier altijd als een rode draad door mijn carrière in het bedrijfsleven gegaan. Op een gegeven moment was het tijd om daar een boek over te schrijven.
Hoe heb je het schrijven van je boek aangepakt? Wat vond je het lastigste van het boek uitgeven, het drukken en het schrijven?
Het lastige is dat je het nog nooit gedaan hebt. Je hebt dus geen flauw idee wat er allemaal op je pad komt. Dat heeft mij er heel lang van weerhouden om het te doen.
Het idee had ik al heel lang: vanaf 2009, 2010. Ik kwam toen in contact met een aantal topsporters zoals Mark Lammers, oud hockeycoach van de Nederlandse dames. Hij inspireerde ons als bedrijf met zijn ervaringen en hielp ons om het nog beter te doen. Daarnaast zat ik in het bestuur van Feyenoord samen met Mark Koevermans, toevallig de tweede Mark.
Op dat moment begon ik ook mijn bedrijf Met Mark. In 2010 speelde Mark van Bommel de finale van het WK voetbal, Mark Tuitert won goud met schaatsen en ik dacht: is dat nou toeval of niet?
Ik dacht dat het misschien wel iets was waar ik iets mee kon doen in combinatie met mijn bedrijf. Ik ben toen een rijtje Marken gaan opschrijven die allemaal bezig waren in de topsport en zo is dat idee ontstaan, in 2010.
Het boek ben ik uiteindelijk gaan schrijven in 2018. Dus tussen het idee en het schrijven zat best een lange tijd. Deels omdat ik er nog niet klaar voor was en deels omdat ik niet goed wist het ik het moest aanpakken.
Op een gegeven moment zat ik bij een sessie met collega-trainers en toen vertelde een van die trainers dat hij aan zijn boek was begonnen en al 30.000 woorden op papier had staan. Hij vertelde dat een coach hem daarbij hielp. Ik dacht toen: Aha, blijkbaar zijn daar coaches voor. Dat wist ik niet, maar het is eigenlijk wel logisch want als je aan topsport doet heb je ook een coach nodig, dus waarom niet als schrijver?
Ik heb toen de naam en het telefoonnummer van die betreffende coach gevraagd. Eind augustus 2018 zijn we bij elkaar gaan zitten en zo ben ik begonnen met schrijven.
Hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het schrijfproces in samenspraak met de schrijfcoach?
Mijn schrijfcoach wilde oorspronkelijk dat ik het in drie maanden zou doen. Dat ging niet lukken vanwege mij drukke agenda. Ik heb toen aangegeven dat ik het in 5 maanden zou kunnen schrijven.
Ik had 10 (oud-)topsporters met de naam Mark geselecteerd. Die moest ik benaderen voor interviews. Dat kostte best veel tijd en moest maar net passen in hun agenda. En ze moesten natuurlijk wel mee willen werken. Maar dat is uiteindelijk gelukt.
In januari 2019 ben ik een maand in Kaapstad geweest, een mooie plek om te schrijven en daar heb ik het boek helemaal achter elkaar door geschreven.
Hoeveel boeken heb je besteld, toen je boek klaar was?
Het was nog een heel proces: je hebt het boek geschreven, je krijgt het terug, je controleert het en dan moet er nog een voorkant worden gemaakt.
Het is nog best een klus om een goede voorkant te kiezen. Ik heb het Olympisch stadion twee uur afgehuurd om foto’s te maken. Je hebt wel een goede fotograaf nodig die je daarbij helpt. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een packshot van internet, maar dan wordt het minder persoonlijk.
Ik heb ervoor gekozen om het wat persoonlijker te maken en om mijzelf te laten fotograferen in pak, in de starthouding. Het boek heet ook Overwinnen. Op de voorkant zie je ook allemaal hordes staan die je hebt te overwinnen. Om die connectie tussen sport en business te maken.
Na het opvragen van offertes bleek dat als je meer boeken bestelt de prijs per boek wat aantrekkelijke wordt. Ik ben uiteindelijk voor 1.000 boeken gegaan, dat is de eerste oplage.
Verstuur je de boeken zelf? Of richt je je op de boekhandels?
Verkopen via de boekhandels zijn er niet veel geweest. Ik heb de meeste boeken online verkocht via de bekende verkoopkanalen en ook via Pumbo. Via Pumbo kon ik organiseren dat er boeken bij het Centraal Boekenhuis neer werden gelegd zodat als er online besteld wordt, het dan ook direct geleverd wordt, binnen 24 uur. Daarnaast heb ik natuurlijk ook in mijn eigen netwerk en doe ik het zelf.
Ik heb mijn boek ook op Bol.com gepubliceerd en op Managementboek. Daarvan heb ik, via-via, ook een recensie gekregen. Het is nog niet zo makkelijk, als je zelf een boek schrijft, om het vervolgens onder de aandacht en in de publiciteit te krijgen. Zeker niet als je alles in eigen beheer doet, zoals ik heb gedaan. Er is dus geen uitgever die mij daarbij heeft geholpen.
Die keuze heb ik overigens bewust gemaakt. Ik wilde zelf de controle houden over het boek, de inhoud, en over de bestellingen. Het betekent alleen wel dat je ook de PR zelf hebt te doen.
Is het voor een sales persoon zoals jij fijn om zelf de PR te mogen doen?
Aam de ene kant wel, maar aan de andere kant kom je ook daarbij op een terrein waar je nog nooit eerder bent geweest.
Hoe heb je je boek gelanceerd? Heb je een lanceermoment gehad?
Jazeker, dat moet je ook gewoon doen. Een boek schrijven en uitgeven is best wel een klus, ik vind dat je jezelf dan ook wel een podium mag gunnen als het boek er daadwerkelijk is en dat je dat mag vieren.
Ik heb gemerkt dat mijn omgeving, vrienden, familie maar ook mijn zakelijke relaties heel erg nauw betrokken waren bij was ik aan het doen was, ze vonden het leuk. Ik heb in het voorproces daar ook aandacht aan besteedt via LinkedIn.
Dat is ook meteen een tip die ik toekomstige schrijvers wil meegeven: op het moment dat je het traject gaat beginnen, plaats dat dan op social media. Ik heb toen we hier samen met de coach in dit kantoor zaten er een foto van gemaakt en die op LinkedIn geplaatst met de boodschap: “Ik ben begonnen met mijn boek”. Zo wist iedereen dat ik daarmee bezig was. Iedereen die ik sprak vroeg: “Hoe is het met je boek?” De tip is dus om je omgeving mee op reis te nemen. Dat heb ik ook gedaan. Zo krijg je in het voortraject al veel vragen en dat helpt, omdat je dan over je boek kunt praten. En het is ook een soort van stok achter de deur om het af te ronden. Dat wil je natuurlijk wel graag, maar het moet ook. Voor mij heeft dat goed gewerkt.
Ik heb 2 lanceringsmomenten gecreëerd, een voor zo’n 70 man, familie en vrienden, ter ere van mijn 50e verjaardag, en een voor al mijn zakelijke relaties, in totaal zo’n 150 à 200 mensen.
Wat het publiceren van mijn boek voor mij extra waardevol heeft gemaakt, is dat een deel van de opbrengst naar de Stichting Sporttop van Jochem Uytdehaage gaat. Jochem heeft ook op de boeklancering een mooi verhaal verteld over zijn ervaringen als topsporter. Zo kon ik dat ook weer heel mooi bij elkaar brengen op die avond.
Eerlijk gezegd kom je in een soort positieve flow. Je pakt echt dat moment op het podium. Je krijg veel waardering van de mensen en ze kopen ook meteen je boek. En vaak niet één, maar soms wel 5 of 10 want mensen wilden de boeken weer uitdelen aan hun vrienden of aan hun collega’s. Zo heb je dus ook gelijk een hele mooie start van de verkoop van je boek. Dus dat is ook wel iets wat mij wel geholpen heeft.
Wat heb je gedaan om publiciteit te creëren? Wat lukte wel, en wat niet?
Ik moet zeggen dat dat niet mee viel. Een goede oud-collega van mij heeft een PR-bureau, Happy Life, en zij heeft mij geholpen aan adressen van bladen, magazine, kranten, redacties, noem maar op. Ik heb daar alles in een keer naartoe gemaild, met een persbericht. Het verhaal is heel sporadisch opgepikt.
Ik kreeg een interview op Radio Rijnmond, kwam in een tennismagazine en kreeg een mooie recensie in Management magazine.
Ik wilde ook graag op tv komen, maar dat is niet gelukt. Ik heb echt mijn best gedaan en redacties persoonlijk benaderd. Het boek vonden ze allemaal leuk, maar het was toch niet voldoende om mij aan tafel uit te nodigen bij talkshows. Ik vind het jammer dat dat niet gelukt is.
Hebben de bekende sporters je nog geholpen met de promotie van je boek?
Nee, daarin hebben ze niet echt geholpen, maar dat heb ik ze ook niet gevraagd. Ik vond dat dat uit henzelf moest komen. Het leek mij leuk om met 4 of 5 topsporters aan tafel te zitten om het verhaal te vertellen, maar het is er helaas niet van gekomen.
Hoe helpt het boek je ondernemerschap? Heeft je bedrijf er profijt van?
Mijn omzet voor 2019 was de beste ooit. Het is natuurlijk lastig te beoordelen in hoeverre dit door het boek komt, maar je zit natuurlijk wel in een positieve flow en krijgt veel aandacht, zeker op LinkedIn, en dat doet wel wat voor je persoon, als professional.
Het boek, dat gaat over mentale veerkracht, over doorzettingsvermogen, is ook echt gerelateerd aan het werk dat ik doe: in de sales gaat het ook vaak over doorzetten. Bij nee begint het pas.
Er is dus een duidelijke link tussen wat er in mijn boek staat en mijn vak. Ik ben ervan overtuigd dat het mij heeft geholpen mijn business verder uit te bouwen en dat het ook aan mijn merk als persoon zijnde een grote bijdrage heeft geleverd.
Je bent public speaker, kun je daar meer over vertellen?
Ja, dat was wel mijn ambitie. Gaandeweg het proces kreeg ik het idee dat het wel heel leuk zou zijn om op een podium te staan en mensen mee te nemen in mijn verhalen over de Marten die ik op papier heb gezet en daar mijn eigen ervaringen in te verwerken.
Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld bij Sport Speakers, dat zich specifiek bezig houdt met sport, en bij despreker.nl, dat iets algemener is. Ik heb bewust gekozen voor twee verschillende platforms om wat meer aandacht te genereren. Beide waren enthousiast over mijn boek. Dat helpt enorm.
Het is echt leuk als je je eigen boek aan iemand geeft en het ook echt iets met mij doet, maar ook met de ander. Het is helemaal leuk, als ze vragen of je een krabbel wil zetten!
Het is nu een jaar geleden dat je je boek hebt uitgegeven. Als je er op terugkijkt, wat heb je dan allemaal bereikt?
Heel veel. Weet je wat het mooiste is? De kleine berichtjes die je krijgt van mensen die je boek gelezen hebben. Van mensen die vanaf hun vakantieadres een foto sturen met het boek op schoot. Of zoals van een van de Marken uit het boek, die het boek aan zijn vader cadeau had gegeven en die aangaf dat het de relatie met zijn vader had verbeterd, omdat er een bijzonder verhaal in het boek stond over zijn leven. Dat soort berichten maakt het extra waardevol om een boek uit te geven. Maar daar kom je pas achteraf achter, dat had ik niet van tevoren kunnen bedenken.
En de omzet van je bedrijf is omhoog gegaan…
Die is inderdaad fors omhoog gegaan. Daarnaast heb ik ook meer omzet gehaald uit lezingen en spreekbeurten. Ook heeft het me meer zelfvertrouwen gegeven, waardoor ik anders in het werk en het leven sta. Dat is vooral wat het je brengt. Die hogere omzet is leuk, maar vooral een gevolg.
Ik heb inmiddels een tweede oplage besteld, de eerste oplage was uitverkocht. Ik ben daar nu dus bezig mee. Het thema van het boek is overwinnen, en in deze tijd van Corona sluit dat naadloos aan op waar we nu met z’n allen mee te maken hebben en hoe we ermee om gaan en wat we daarin te overwinnen hebben.
Uiteindelijk gaat het over mindset. Ik word regelmatig gevraagd om een lezing te geven, online, in de vorm van een webinar. Nu, een jaar na de lancering van mijn boek, wordt het vuurtje weer aangewakkerd door deze tijd waarin we ons bevinden.
Ik las op Twitter een van je quotes: “Winnaars hebben een plan en verliezers een excuus”…
Ja, die mocht ik van Mark Lammers gebruiken, die heeft dat altijd geroepen. Ook in deze Coronatijd kun je natuurlijk heel veel excuses bedenken waarom dingen niet kunnen, waarom het niet lukt. We kunnen de omstandigheden wel de schuld geven, maar daar heeft je concurrent net zo goed last van.
Het is niet altijd makkelijk, en vraagt iets van je mentale veerkracht. Maar mijn tip is: zorg dat je een plan hebt, zodat je straks veerkrachtiger uit deze tijd komt.
Heb je nog tips voor andere auteurs?
Ik heb natuurlijk al een aantal tips gegeven, maar tip 1 is toch wel: als je van plan bent om een boek te schrijven en je hebt een gaaf idee, zoek een schrijfcoach. Het is een weliswaar een investering, maar het gaat je echt heel veel opleveren.
Tip twee: zorg voor een goede planning en werk naar een deadline toe. Mijn deadline was 13 mei 2019 omdat ik toen 50 werd. Naar die datum heb ik constant toegewerkt. We hebben alles op alles gezet om die datum te halen en het is gelukt.
Mijn derde tip is: geef je boek uit in eigen beheer. Ik heb gehoord dat je als schrijver bij een uitgeverij zelfs je eigen boek moet kopen! Dat stuit me tegen de borst. Het is mijn boek, en dat moet ik dan zelf kopen. Dat idee vond ik heel lastig. Dat was voor mij dan ook een belangrijke reden om het gewoon allemaal zelf te doen.
Comments
Interessant interview. Mijn boeken gaan ook via Pumbo. Een betere keus kun je niet maken denk ik. Ze hebben mij geweldig geholpen met de covers, fototips en letterkeuze.
Als ON-er is het wel veel moeilijker je boek onder aandacht te krijgen dan dat een BN-er met een boek komt. Elke talkshow is een boekpresentatie show.
Hi Yordy,
ik heb zelf 4 manuscripten onder de stof op de plank liggen en speel al een tijdje met het idee om uiteindelijk te gaan uitgeven. Probleem is dat ik op St.Eustatius, Caibisch Nederland woon en uitgevers en ondersteuning voor schrijvers zijn er niet. Nu ik jouw interview met Mark gelezen heb is de drang om uit te geven opnieuw komen opborrelen.. Met het oog daarop zou ik willen weten wat jullie voor me kunnen doen.
Vriendelijke groet,
Reginald C. Zaandam
Wist u dat slechts 0,7 procent van de schrijvers in Nederland kan leven van het schrijven van boeken (onderzoek NRC)?
Dus: denk niet dat je er wat aan gaat verdienen. Het is gewoon leuk om te doen.
Hoi Reginald, stuur een email naar vragen@pumbo.nl dan gaan we je zo goed mogelijk adviseren en verder helpen.
Een boek kan er in ieder geval voor zorgen dat je meer opdrachten kunt binnen halen met je bedrijf en dat het boek je een flinke omzetboost kan geven.
dank, Yordi, voor het interview en Mark dat hij zijn ervaringen wilde delen. heel inspirerend voor het boek waar ik nu zelf mee bezig ben, mijn tweede en waarschijnlijk ook weer via Pumbo: veel gepuzzel maar vooral heel erg leuk om te doen, en ja, ook samen met een kritische meelezer. wel stoer om het onderwerp in het voortraject al zo uitgebreid te delen! was Mark niet bang dat een ander met zijn onderwerp aan de haal ging? (ik dus wel :-) )
Ik heb de fout gemaakt om mijn boek door een uitgever te laten uitgeven, ook ik moest mijn boeken zelf betalen. Ook moet ik zelf naar de uitgever mailen om op de hoogte te blijven hoe het met mijn boek verloopt.
Reactie toevoegen