Deze maand hebben we Bertine van de Poll – auteur van het boek ‘Huil maar niet, mama… Alleen mijn bloed is ziek’ – geïnterviewd. Op een koude dag in februari brengt een ambulance met gillende sirenes de 10-jarige Daan en zijn moeder naar een andere wereld. De wereld van kinderkanker. De volgende dag vertelt de kinderarts in het Wilhelmina Kinderziekenhuis dat hun bijzondere zoon met Downsyndroom leukemie heeft.
In ‘Huil maar niet, mama … Alleen mijn bloed is ziek’ vertelt auteur Van de Poll over de drie jaar durende strijd tegen kinderkanker. De strijd van haar zoon Daan, maar ook de strijd van Bertine, vader Erik, zusje Isa en broertje Thijn. Een boek voor lotgenoten, maar ook voor iedereen die wil leren dat ‘gewoon’, eigenlijk heel bijzonder is. Hieronder lees je de ervaringen van Bertine over het schrijven en het promoten van haar boek.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Drie jaar geleden ben ik al begonnen met het schrijven van een blog over de gebeurtenissen rondom mijn zoon Daan, dit mede op advies van het ziekenhuis. Ik ontving al snel complimenten over mijn schrijfstijl, lezers gaven mij aan dat het voelde alsof ze er zelf bij waren. Mede op basis van de reacties ontstond langzamerhand bij mij het gevoel om er een boek over te gaan schrijven. Ondanks het aangrijpende verhaal wilde ik het graag in boekvorm laten uitkomen. Het heeft me echt geholpen met het verwerken van emoties. Ja, ik ben nu blij en trots met mijn boek.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het is op 15 februari 2016 – Wereld Kinderkanker Dag – uitgekomen, ik heb er zo’n klein jaar aan gewerkt. Hoewel ik al veel teksten in concept had uitgeschreven spelen er ook andere zaken om zelf een boek uit te geven. Hoe pak ik het proces aan, wie gaat mijn boek opmaken en drukken? Dit betekent partijen uitzoeken, offertes opvragen, selecties maken. Belangrijke onderdelen die ook tijd vergen.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“In eerste instantie was het blog bedoeld om mensen op de hoogte te houden over de gezondheid van Daan. Met het boek geef ik de lezer ook een inkijkje in ons gezin, wat de impact is als zoiets je als gezin overkomt. Daarbij geef ik ook tips en adviezen.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Het kost best wel veel tijd, je bent in je hoofd vrijwel altijd bezig met schrijven en je boek. Voor mij geldt dat ik ’s avonds het gemakkelijkst schrijf, er is dan minder afleiding. Het is een heftig onderwerp waarover ik schrijf, als het rustig om me heen is kom ik als het ware zelf in het verhaal, noem het maar een soort flow. Die concentratie levert doorgaans de beste teksten op.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
Heel positief. Mensen om mij heen adviseerden mij wel om een uitgever te benaderen, maar dit wilde ik niet. Dit boek is puur mijn verhaal. De mensen van Pumbo hebben me daar heel goed bij geholpen. De bereikbaarheid van Pumbo wil ik hier wel even apart benoemen. Ze zijn per mail en telefoon uitstekend bereikbaar. Snelle respons is belangrijk, zeker in de laatste weken, want die waren best wel hectisch!”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Zo’n half jaar voor het uitkomen van het boek ben ik begonnen met promotie. Ik heb het steeds meer benoemd op mijn blog en ik een Facebook-pagina aangemaakt die inmiddels al zo’n 1.200 likes heeft.”
Had u ook een PR-strategie?
“Jazeker! Ik vind het belangrijk om PR-momenten in een tijdlijn uit te zetten. Qua uitvoering doe ik overigens niet alles zelf, een tekstschrijver heeft bijvoorbeeld een persbericht voor me geschreven.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“De eerder genoemde Facebook-pagina werkt heel goed. Het kost tijd om alle interactie met je volgers te onderhouden, maar het draagt zeker bij aan je naamsbekendheid en boekverkopen. Ook het persbericht doet z’n werk goed, zo ben ik inmiddels bij SBS op televisie geweest. Lokaal heeft RTV Utrecht aandacht besteed aan mijn boek. Tenslotte heb ik ook reclame op mijn auto laten plaatsen. Zo promoot ik al rijdende mijn boek. We hebben hiervoor wel bewust gekozen om dit niet groots te doen, daarvoor is de inhoud te emotioneel.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Na de officiële boeklancering heb ik een signeersessie gehouden bij een lokale lunchroom. ’s Avonds heb ik nog een boekpresentatie gehouden voor familie en vrienden. Ook ben ik als spreker actief op het WOW- lifestyle event voor vrouwen en komt er een artikel in het magazine ‘Gezondnu’ en in ‘Mijn Geheim’.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Best veel mensen in mijn omgeving hoor ik nu zeggen dat ze ook wel zelf een boek willen schrijven en uitgeven. Mijn advies: laat je droom uitkomen, laat je niet afleiden door externe factoren. Gewoon doen! Neem eventueel wel een tekstschrijver in dienst en laat mensen kritisch meelezen. Over de promotie kan ik kort zijn: begin er op tijd mee, maak een plan en stel een doel, ook wanneer je boek is gelanceerd, het helpt je echt!”
Comments
Goedenavond,
Ik ben al een tijd op zoek naar het boek van Bertine van de Poll, alleen mijn bloed is ziek, maar kan het nergens meer kopen.
Het boek heeft een soort aantrekkingskracht...in elke stad waar ik ben moet ik even naar een boekhandel gaan om te kijken of het boek daar misschien te koop is maar tot op heden niet gelukt! Denk dat het een soort herkenning is omdat mijn zus leukemie heeft gehad en 2000 is overleden. Daarna zijn mijn ouders achter elkaar overleden en zo blijf je als enige over van het gezin. Ik weet weinig meer van die tijd dat mijn zus leukemie heeft gehad want wou het niet geloven en nu kan ik het ook niet meer vragen aan mijn ouders.... Misschien ben ik wel op zoek naar antwoorden, eigenlijk geen idee...
Misschien kunt u mij helpen of weet u waar het boek nog wel te koop is. Ja op bol.com voor 80 euro maar dat is te gek.
Groetjes Miranda Boomsma
We ontvangen graag een email zodat we je rechtstreeks een bericht kunnen sturen. Op de volgende pagina staan onze contact gegevens: https://www.pumbo.nl/contact
Reactie toevoegen