Deze maand hebben we Hans van der Mey – auteur van het boek ‘Altijd Frankrijk’ – geïnterviewd. Van der Mey komt al ruim drie decenni a lang in Frankrijk. Zijn boek beschrijft op een originele wijze de vakantieverrichtingen van Nederlanders in Frankrijk. “Jaarlijks zijn we in de zomervakantie massaal en route. Het echte Frankrijk ontdekken, dat vinden veel Nederlanders maar knap lastig. Vaak klonteren we samen; vertrouwd veilig op een Nederlandse camping”, aldus de auteur. Het boek omvat verder hoofdstukken over niet alledaagse belevenissen en bezienswaardigheden. Het mag duidelijk zijn: pure beleving staat bij Van der Mey voorop.

Image
hans-van-der-mey-altijd-frankrijk

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?

Ik kom al ruim 30 jaar in Frankrijk en ik zie de vakantiebeleving in een snel tempo veranderen. Waar we vroeger nog op de bonnefooi naar Frankrijk gingen, vinden we nu vroegboeken of een last-minute al spannend. Met de opkomst van WIFI op de camping delen we alles met elkaar, maar we beleven steeds minder en dat verbaast me. We kiezen steeds meer voor zekerheid: alles moet perfect zijn tijdens een vakantie. Zelf kiezen wij als gezin wél voor het avontuur. Nee, ik spreek zelf geen volzin Frans, maar als je oprecht respect toont kom je op verrassende plaatsen. Dat is iets wat ik de lezer graag op een originele manier wil voorhouden: durf vakantie te vieren.

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u er aan gewerkt?

Het boek is in juni 2013 uitgekomen. Ik heb er al met al zo’n jaar aan gewerkt, gedurende twee jaar heb ik al een groot aantal van de hoofdstukken benoemd. Een verrassend bezoek aan Noord-Frankrijk zorgde – toen het boek al in concept gereed was – nog voor een laatste aanvulling.

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

Ik heb het boek geschreven om de mensen een spiegel voor te houden: hoe snel hebben wij WIFI geaccepteerd op de camping? Hoe kan het zijn dat een speeltuin op een camping in Zuid-Frankrijk leeg is, terwijl het krioelt van de jeugd rondom de WIFI-hotspot? Jeu de boules is en passant ook nog eens ingeruild voor mobiel bereik. Facebook en Twitter maken overuren tijdens de vakantie in Frankrijk. Ik begrijp het echt niet. Daarnaast toon ik onze belevenissen: oprecht en kwetsbaar.

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

Of je lezers het boek begrijpen en leuk vinden. Ik schrijf vanuit mijn perspectief en dan is het altijd maar de vraag of de lezer het begrijpt.

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

Geweldig, je leert echt heel veel in een vrij korte tijd. Het in de arm nemen van een boekredacteur bijvoorbeeld, was iets waar ik van te voren nooit bij stil heb gestaan: toch heb ik het gedaan en het hielp me enorm. Een eigen boek uitgeven is niet alleen maar schrijven, nee, ook de opmaak van het binnenwerk en de cover vergt de nodige tijd. Het gevoel dat je zelf helemaal verantwoordelijk bent voor het eindresultaat geeft mij nog steeds een heel goed gevoel. Het team van Pumbo heeft mij daar prima bij geholpen. Niet alleen met relevant advies en werkbare tips, maar ook met heldere overzichten qua kosten. Het eindresultaat is een professioneel boek, de recensies zijn lovend: ik ben er trots op!

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

Al vanaf het moment dat het boek nog in de ‘idee-fase’ zat, heb ik domeinnamen geclaimd, ook op social media netwerken. Toen ik echt begon met schrijven heb ik passages, vaak in combinatie met foto’s gedeeld. Op de website had ik een optie ingebouwd waarmee geïnteresseerde lezers zich al konden voorinschrijven om een boek te verkrijgen. Verder begon ik me ook te mengen in online discussies, maar vroeg ik volgers op sociale netwerken ook om meningen. Wat heel goed heeft gewerkt was de actie dat mensen mochten meebeslissen welke foto er op de boekcover moest komen. Zo’n 400 mensen gaven hun stem en een groot deel zelfs ook een persoonlijke toelichting.

 

Had u ook een pr-strategie?

Vanaf het begin vertelde ik overal dat ik bezig was met het schrijven van een boek. Niet alleen aan familie en vrienden, maar bijvoorbeeld ook binnen specifieke Facebook-groepen. De strategie was gericht op originaliteit: ‘Altijd Frankrijk’ is geen standaard Frankrijk-boek. Nee, dit boek gaat over een dag lang stilstaan op de Autoroute du Soleil of boodschappen doen op een maandagmorgen in de Ardèche. Beelden helpen dan enorm en deze kun je prima online inzetten.

 

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?

De eigen website werd goed bezocht en veel berichten op sociale netwerken bevatten een link naar mijn website. Toch is het voor mij vrij lastig gebleken om veel boeken te verkopen via social media. Mensen ‘liken’ je bericht, reageren inhoudelijk, maar via een social network boeken verkopen is letterlijk een ander verhaal. Wat heel goed werkt is de realisatie van een Frankrijk website waarop eigenaren van een gîte of chambres d’hôtes hun accommodatie een jaar lang gratis mogen tonen, dit in ruil voor de aankoop van een boek. Het vergt iets meer moeite, maar deze win-winsituatie levert goede verkopen op.

 

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?

Mijn Frankrijk-netwerk is na de lancering van mijn boek flink uitgebreid, zo kom ik steeds weer nieuwe aspecten tegen waar ik qua promotie weer iets mee kan doen. Vaak schrijf ik nu weblog-artikelen die gekoppeld zijn aan mijn website. Op social networks plaats ik dan een foto met een korte introtekst. Ik sluit af met een link naar het volledige artikel. Het weblog-artikel sluit vervolgens standaard af met een link naar mijn eigen boekenwebsite. Bijkomend voordeel is dat Google deze weblog-artikelen snel opneemt!

10. Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
Twijfel nooit aan je eigen schrijftalent: jij hebt een verhaal en je wilt graag een eigen boek uitgeven. Natuurlijk vergt dit creativiteit en discipline, ga altijd door, ook op die momenten dat het misschien even tegenzit. Qua promotie: wees origineel en betrek mensen  bij je schrijfproces. Deel relevante schrijfinfo en beelden en doe actief mee op fora.

 

Meer weten?

Meer informatie over het boek ‘Altijd Frankrijk’ vindt u op:
http://www.boekenbestellen.nl/boek/altijd-frankrijk/6688

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen