Deze maand hebben we Jos Oosting – auteur van het boek ‘Door de ogen van de hond’ – geïnterviewd. Het boek beschrijft op duidelijke en doeltreffende wijze hoe hondenbezitters door professionele gedragstherapie een perfecte samenwerking met hun hond kunnen krijgen. Het uitgangspunt hierbij is dat men leert begrijpen waarom je hond bepaald gedrag laat zien. In vijf delen leert de lezer alles over hondentaal, trainingstechnieken en het oplossen van specifiek probleemgedrag. Het boek telt ruim 400 bladzijden, telt veel illustraties en is volledig in full color uitgegeven. Hieronder leest u de ervaringen en tips van auteur Jos Oosting over het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek ‘Door de ogen van de hond’.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
“Veel mensen noemen me gekscherend een wandelende encyclopedie op het gebied van hondengedrag. Mijn kennis over hondengedrag heb ik vertaald in het boek ‘Door de ogen van de hond’. Kennis delen, maar ook de relatie mens/hond structureel verbeteren, was voor mij de belangrijkste drijfveer om dit boek te gaan schrijven.”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“In augustus 2014 is het boek uitgekomen. Ik heb ruim een maand besteed aan het selecteren van goede foto’s. Het schrijven van de teksten nam zo’n 6 weken in beslag. Overigens heeft Het Haags Bureau, op advies van Pumbo, mij uitstekend geholpen met de eindredactie en de vormgeving.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Dan kom ik toch weer terug op het antwoord bij vraag 1: het overdragen van kennis en de relatie mens/hond verbeteren. Die woorden en afbeeldingen gebruiken die hondenbezitters én honden echt helpen, dat is een mooi proces.”
Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
“Tijdens het schrijven dacht ik weleens: misschien koopt niemand mijn boek! Dit kan beklemmend voelen, maar je moet door. Gelukkig is het helemaal goed gekomen, inmiddels is de verkoop van de 2e druk gestart. Waar ik me tijdens het schrijven ook weleens zorgen over maakte was de gedachte dat door het uitgeven van mijn boek mijn eigen praktijk minder goed zou gaan lopen. Het tegendeel is echter waar: door het boek neemt het aantal klanten juist toe.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Een eigen boek uitgeven is van het begin tot het einde een spannend proces. Ik heb bewust gekozen om mijn boek zelf uit te geven. Zo blijf ik de controle houden over alle processen. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat mijn boek uiteindelijk in zo’n dumpwinkel zou belanden. Bij de realisatie van het boek hebben de mensen van Pumbo me voortreffelijk geholpen. Het is geen standaard boek, de vele foto’s en illustraties moesten perfect worden weergegeven. Mede door het advies van Pumbo is het eindresultaat helemaal naar wens!”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Het klinkt misschien wat vreemd, maar qua promotie heb ik vrijwel niets gedaan. Ik heb de cover van het boek op mijn website geplaatst. Ook heb ik een persbericht laten opstellen, maar dit heb ik tot op heden nog niet verstuurd.”
Had u een PR strategie?
“Nee, het is eigenlijk gegaan zoals het is gegaan, waarbij ik graag opmerk dat de beste PR toch wel ‘kwaliteit’ is.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Vanuit mijn netwerk ben ik destijds benaderd voor een interview. Het artikel is geplaatst in lokale kranten. Wat echt goed werkt zijn online reviews. Mensen waarderen je boek en laten deze feedback achter op bijvoorbeeld Bol.com, dit werkt heel goed qua verkopen. Social Media zet ik tot nu toe bewust niet in, ik heb niet voldoende tijd om dit kanaal een goede invulling te geven.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Ik heb een signeersessie gedaan bij een lokale dierenspeciaalzaak, waarbij ik zo’n 30 exemplaren verkocht. Verder kopen veel van mijn klanten, die bij mij in de praktijk komen, een boek.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Twijfel nooit aan jezelf, gewoon doorgaan met schrijven. Lukt het even niet, haak dan niet af, het gevoel om zelf een boek te schrijven en uit te geven is fantastisch. Qua promotie: zet in op kwaliteit en begin regionaal. Dichtbij huis verkoopt nu eenmaal beter. Zie opschalen naar landelijk niveau als een fase 2. Wees ook niet te zuinig: stuur een boek mee naar een journalist of redactie, zeker als het gaat om een informatief boek.”
Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Door de ogen van de hond’ vindt u op:
www.boekenbestellen.nl/boek/door-de-ogen-van-de-hond/9789090283524
Reactie toevoegen