Deze maand hebben we Karin van Driel – auteur van het boek ‘Timothy en het geheim van Mi-Yu’ – geïnterviewd. Timothy is nieuwsgierig en sluipt op een dag het tuinhuisje van zijn buurman binnen. Daar ontdekt hij een megagrote zeepbel! Wat er dan gebeurt… ‘Timothy en het geheim van Mi-Yu’ is een modern sprookje voor kinderen vanaf 7 jaar. Om zelf te lezen of om uit voor te lezen. Een prachtig boek waarin kinderen ontdekken waar ze goed in zijn en blij van worden. Voor iedereen is dat iets anders en alles is oké. Een prachtige, positieve boodschap. Hieronder lees je de ervaringen en tips van auteur Karin van Driel over het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek ‘Timothy en het geheim van Mi-Yu’.
Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
“Eerlijk gezegd is het schrijven en uitgeven van mijn boeken me overkomen. Ik zat er met een vriendin over te praten en vervolgens raakte ik enthousiast: ‘Timothy en het geheim van Mi-Yu’ was geboren. En dat terwijl ik nooit van plan was om kinderboekenschrijfster te worden. Zo zie je maar weer!”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?
“Mijn eerste boek is in augustus 2015 uitgekomen, ik heb er ongeveer een jaar aan gewerkt. Mijn tweede boek komt over ongeveer twee maanden uit. Hier heb ik drie maanden aan gewerkt. Deze versnelling komt doordat het concept nu duidelijk is. Daarnaast heb ik meer schrijfervaring en ook belangrijk: ik durf veel eerder te schrappen. Hierdoor werk ik sneller naar een definitief manuscript toe.”
Wat is voor jou de essentie van schrijven?
“Veel van mijn eigen levenservaringen heb ik verwerkt in mijn boek. Zo heb ik een aantal jaren gelden een auto-ongeluk meegemaakt. Dit heeft grote impact op me gehad. Ik wil kinderen met tekst én illustraties graag laten zien wat er dan met je gebeurt.”
Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
“Als ik ga zitten, dan volgt het schrijven al snel. Wat schrijven mooi en bijzonder maakt, is dat je toch wel erg naar je gevoel gaat. Je deelt ervaringen van jezelf met je lezerspubliek. Je moet het durven om jezelf te laten zien.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat beleefd?
“Als een prettige ervaring! Ik had het manuscript bij enkele uitgevers neergelegd, maar dit was achteraf gezien veel te vroeg. Op advies heb ik contact opgenomen met Pumbo. Daarna heb ik snel de keuze gemaakt om mijn boeken zelf uit te geven. Met hun persoonlijke support is Pumbo echt onderscheidend. Ook op het zakelijke vlak hebben ze me goed geholpen door me een helder inzicht te geven in de investeringen die je hebt te maken als auteur. Natuurlijk: je wilt je eigen boek in handen hebben, maar er komt best veel bij kijken. Zeker in mijn geval, als je veel illustraties in je boek opneemt. In goede samenwerking met de illustrator Ilona Stuijt en Pumbo is het eindresultaat heel mooi geworden. Ja, ik kan Pumbo aanbevelen!”
Wanneer ben je begonnen met de promotie?
“Met mijn eerste boek ben ik laat begonnen met de promotie; eigenlijk ben ik het boek gaan promoten toen ik het in handen had. De komst van mijn tweede boek heb ik veel eerder aangekondigd op social media.”
Had je een PR-strategie?
“Nee, die heb ik niet. Ik ben me ervan bewust dat ik me nog te veel op het schrijven en uitgeven focus. Daarnaast ben ik veel meer van het doen. Of dit uiteindelijk het beste resultaat oplevert, weet ik niet. Lokaal zichtbaar zijn lukt wel, de stap naar regionaal of landelijk wordt al snel lastiger.”
Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen?
“Ik ben actief op Facebook, Twitter en Instagram. Met name de interactie is heel leuk en interessant. Daarnaast doe ik boeklezingen op scholen. Ook heb ik een signeersessie in de boekhandel georganiseerd en een videotrailer gelanceerd.”
Je website is ook gemaakt door Pumbo, hoe is dit proces verlopen?
“Ooit ben ik zelf begonnen met het opzetten van een eenvoudige website, maar eerlijk gezegd viel het me tegen. Pumbo heeft vervolgens de ontwikkeling van de huidige website op zich genomen en dit proces is goed verlopen. Mijn ideeën zijn aangescherpt door de kennis van Pumbo. Zo is het nu ook mogelijk om direct vanaf de website (www.timothy-book.com) een boek te bestellen.”
Wat adviseer je auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Het klinkt misschien als een cliché, maar begin met schrijven. Geniet van de hoofdstukken die je schrijft. Voel je verhaal, zo kom je tot de essentie. Wees ook kritisch en durf flink te schrappen. Zo haal je het beste uit jezelf. Qua marketing ben ik gewoon maar begonnen, op zich past dit ook wel goed bij mij. Maar met de kennis van nu is het verstandig om specifieke marketingkennis in te huren. PR is in de praktijk heel iets anders dan schrijven.”
Meer weten?
Meer informatie over het boek ‘Timothy en het geheim van Mi-Yu’ vind je op:
www.boekenbestellen.nl/boek/timothy-en-het-geheim-van-mi-yu/9789082398007
Reactie toevoegen