Deze maand hebben we Maaike Möllmann – auteur van het boek ‘Laat me met rust’ – geïnterviewd.

Wat doe je als je gevangen zit in het web? Hierover gaat de jongerenroman Laat me met rust van Maaike Möllmann. Het is het debuut van de schrijfster uit Eindhoven, die fictie maakt van ‘wat ze om zich heen ziet en hoort’.

Bekijk de video als je benieuwd bent naar de ervaringen van Maaike met het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek.

Image
Auteur van de maand
Remote video URL

Hieronder vind je de transcriptie van het interview, voor als je de voorkeur geeft aan lezen.

Ik ben Maaike Möllmann en ik heb een boek geschreven en dat is dit boek. Het heet Laat me met rust en het is een jeugdroman die gaat over sexting. Maar niet alleen dat, het gaat over verliefd worden, over angst, wanhoop, maar ook over de kracht van vriendschap, een vriendengroep die opkomt voor het slachtoffer in dit geval.

 

Wat was voor jou de drijfveer om dit boek te schrijven?

De drijfveer was toch wel dat ik zelf drie kinderen heb, ook in de leeftijd dat ze met hun mobiel rondlopen en heel veel doen op Instagram en Snapchat en andere social media. En er heel veel ook over in de media is geweest, en nog steeds, dat het heel erg speelt bij jeugd. Van, wat delen we met elkaar en wat zijn de gevaren ook daarachter? En wat kan een ander ja, jou kwaad doen eigenlijk daarmee? En ook de gevolgen daarvan, kinderen die psychische problemen gewoon daaraan overhouden.

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heb je eraan gewerkt?

Het boek is uitgekomen in januari 2017 en ik heb er denk ik een, bijna een jaar aan gewerkt in totaal, van het begin van het verhaal tot de lancering in januari, ja.

 

En wat is voor jou de essentie van schrijven?

Ja, de essentie van schrijven voor mij is toch wel echt dat ik iets kan creëren en mijn fantasie kan gebruiken om een verhaal neer te zetten en ja, dat is gewoon heel mooi om te doen. Schrijven is, ja, iets wat ik heel graag doe, daar word ik heel gelukkig van, en als het dan ook nog gelezen wordt en het aanslaat, ja, dat is gewoon heel mooi.

 

En wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

Het schrijverschap, het is een eenzaam iets. Als je daarnaast een leuk leven hebt dan is het helemaal oké. Het kost veel tijd en ik vind het heerlijk om alleen te zijn, maar je moet er wel tegen kunnen. En het is ook wel hard werken, het is niet zo dat het alleen maar romantisch is met een pen en papier zitten in een hutje op de hei. Het is gewoon meters maken, hard werken en zorgen dat er uiteindelijk ook een verhaal komt.

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heb je dat eigenlijk ervaren?

Ik heb vorig jaar wel contact gehad met een uitgever, daar had ik het ook naar opgestuurd. Die waren eigenlijk hartstikke enthousiast en nou ja, als een redacteur het in één ruk uitleest, dan zegt dat ook wel iets. Dus daarmee was ook voor mij wel een beetje bevestiging van nou, ik ben wel, op zich wel goed bezig. En uiteindelijk gingen ze niet met mij in zee omdat er een andere schrijver al in hun fonds zit die een beetje in hetzelfde genre schrijft. En dat was eigenlijk het keerpunt dat ik dacht van nou, dan ga ik het zelf doen.
Het leuke daarvan is dat je het helemaal in eigen hand hebt. Ik kan helemaal van a tot z zelf bepalen hoe het eruitziet en hoe het eindresultaat wordt. Maar je moet ontzettend veel leren als je dat voor de eerste keer doet, want er komt heel veel bij kijken, van een ISBN-nummer tot hoe zit het binnenwerk helemaal in elkaar, hoe krijg je dat recht? Wie doet dat voor je? Het omslag moet er mooi uitzien, dus ontzettend veel geleerd het afgelopen half jaar, zeg maar.

 

En wanneer ben je begonnen met de promotie?

Ik ben begonnen – het is in januari uitgekomen – ik ben, denk ik, begin december begonnen met de promotie en dat is wel relatief laat, maar daar kom je pas achter als je daadwerkelijk hebt gepubliceerd. Ja, toen heb ik een website gemaakt, een Facebookpagina aangemaakt, een auteurspagina, heel veel vrienden, kennissen, familie op de hoogte gebracht. Dus ja, ik denk een week of zes voordat de echte lancering van het boek er was.

 

En had je ook echt een pr-strategie?

Nee, nee. Ik had geen pr-strategie en dat was misschien wel handig geweest. Dus dat zou ik een volgende keer wel wat handiger aanpakken, denk ik.

 

Welke promotiemiddelen heb je ingezet en wat zijn je ervaringen daarmee?

Nou ja, promotiemiddelen; ik heb dus een eigen website, ik heb die Facebookpagina die ik al noemde en ik heb mijn boek neergelegd, heel lokaal eigenlijk. Ik ben heel lokaal begonnen, gewoon in de stad bij de lokale boekhandel, die willen het best voor jou in de winkel leggen. En van daaruit proberen het uit te gaan breiden. Persberichten versturen, ik heb mijn boek ook opgestuurd naar recensenten en dan met name boekbloggers, die zijn heel actief op internet. Ontzettend leuk, die lezen je boek, die schrijven er een stukje over, zijn kritisch. Dus ja, dat zijn wel de belangrijkste die ik tot nu toe heb gedaan, denk ik.

 

En wat adviseer je auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

Nou, op het gebied van schrijven zou ik adviseren: doe precies je ding zoals jij dat wil doen en maak het je helemaal jouw eigen verhaal. En op het gebied van promotie en eventueel uitgeven, ja, vind ik heel belangrijk: zorg dat je kwaliteit levert, zowel voor het lettertype dat je kiest, de omslag, laat het professioneel doen, laat iemand meekijken, laat je tekst ook redigeren. Want er is niks zo irritant als een boek dat niet helemaal mooi is, vind ik.

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen