Deze maand hebben we Monique van der Vloed – auteur van het boek ‘Het 101 taartenboek’ – geïnterviewd. Het boek bevat 101 recepten om zelf op eenvoudige wijze verrukkelijke, klassieke, nieuwe, unieke, maar vooral gezonde taarten te maken. Er is nog niet eerder een taartenboek verschenen dat zo dicht bij de natuur blijft als dit boek. Alhoewel Monique echt alles superleuk vindt om te bakken, zijn taarten toch wel haar specialiteit. Ze bruist van de ideetjes als ze begint met een paar ingrediënten en vervolgens de lekkerste taarten maakt. Het idee om een groot taartenboek te gaan maken, was dan ook een logisch gevolg. Hieronder leest u de ervaringen van auteur Van der Vloed rondom het schrijven, uitgeven en promoten van haar boek.

Image
Monique van der Vloed - 101 taartenboek

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?

“‘Het 101 taartenboek’ past goed in de reeks boeken die ik al heb geschreven. Met mijn boeken wil ik de lezer er bewust van maken dat je ook zonder veel extra inspanningen zelf de lekkerste taarten kunt maken. Je vindt in mijn boek dan ook geen recepten die kunstmatige toevoegingen bevatten. Nee, ik wil mensen helpen om met gezonde en verse ingrediënten smaakvolle taarten te maken!”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?

“Het boek wordt op 24 januari tijdens het Fit & Food Event in Rotterdam gelanceerd. Ik heb zo’n vijf maanden gewerkt aan het boek. Ik heb alles zelf gedaan, van tekst tot fotografie. Ik vond het best wel een pittige opgave: 101 taartrecepten bedenken, 101 taarten bakken én fotograferen, maar ik mag trots zijn op het eindresultaat.”

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

“Het kunnen aantonen dat je gezonde voeding gemakkelijk zelf kunt bereiden. Mensen lopen al zo weinig de keuken in; ze zijn de basis van het koken kwijt. Pakjes, zakjes en potjes zijn daarvoor in de plaats gekomen. Zelf klaarmaken smaakt ook nog eens veel beter. Gelukkig zien steeds meer mensen dit weer in.”

 

Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?

“Nou… voor mij eigenlijk niets. Er zijn zoveel onderwerpen waarover ik kan schrijven. Daarbij vind ik schrijven heel leuk om te doen, van kinds af aan heb ik altijd al veel geschreven. Ik ben wel alert dat ik niet doorsla in mijn enthousiasme, het moet wel echt toegevoegde waarde hebben voor mijn lezers. Ik zie genoeg onzinverhalen binnen mijn vakgebied.”

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

“Ik heb al eerder een aantal boeken geschreven en uitgegeven, eerst via Pumbo en daarna via een uitgever. Uiteindelijk ben ik weer teruggekomen bij Pumbo. Dat je zelf verantwoordelijk bent voor het hele uitgeefproces is voor mij belangrijk. Details in tekst en beeld maken het verschil. Over Pumbo ben ik heel tevreden. In alle fases van het zelf uitgeven hebben ze me uitstekend geholpen. Daarnaast hebben ze mijn manuscript geredigeerd en houden ze mijn website www.moniquevandervloed.nl ook technisch up-to-date, zodat ik goed zichtbaar ben in Google.”

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

“Een paar weken geleden ben ik echt begonnen met de promotie van het boek.”

 

Heeft u ook een PR-strategie?

“Neen, ik heb geen gerichte PR-strategie, maar ik doe veel aan social media. Op Facebook heb ik bijvoorbeeld al ruim 21.000 volgers. Deze Facebook-groep (www.facebook.com/groups/moniquevandervloed) ben ik spontaan begonnen en biedt nu een uitstekend podium om direct te communiceren met de lezers van mijn boeken. Ook tijdens de boeklancering zal ik flink uitpakken door zelf een aantal taarten te bakken en verloot ik een megapakket met daarin onder andere al mijn eerder geschreven boeken en een aantal gezonde ingrediënten om zelf lekker te bakken!”

 

Welke promotiemiddelen zet u in en wat zijn uw ervaringen?

“Naast social media besteed ik veel aandacht aan mijn website. Ik schrijf en publiceer frequent nieuwe recepten, artikelen en foto’s. Zo houd je goed contact met je volgers en lezers. Ook hoop ik eind januari mijn televisiedebuut te maken bij Tijd voor Max, dit zou echt geweldig zijn!”

 

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Op het gebied van schrijven: blijf vooral jezelf, laat je niet beïnvloeden door anderen. Lees en luister naar reacties, maar geloof vooral in jezelf, volg je eigen weg. Qua marketing: kijk om je heen, weet wat er speelt en speel daarop in. Vergeet ook het aspect samenwerken niet. Ik werk met diverse partners samen, ontvang kennis en ingrediënten, maar promoot ook hen in mijn uitingen. Zo versterken we elkaar!”

 

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen