Deze maand hebben we Octavia Siertsema geïnterviewd. Siertsema is auteur van het ‘Handboek inschrijven op aanbestedingen’. Het handboek geeft een helder inzicht in alle aspecten van het inschrijven op aanbestedingen. Iedere inschrijver vindt een complete handleiding en antwoorden op vele vragen. Zowel beginnende als ervaren inschrijvers kunnen hier hun voordeel uit halen. Siertsema kent de wereld van aanbestedingen en inschrijvers van beide kanten. Ze heeft jarenlange ervaring als inkoper bij overheidsinstanties, en als bidmanager, trainer en coach bij inschrijftrajecten. Hieronder leest u de ervaringen en tips van auteur Siertsema over het zelf schrijven, uitgeven en promoten van een boek.
Wat was voor u de drijfveer om dit handboek te gaan schrijven?
“Vanuit mijn vakgebied viel het me op dat er weinig naslagwerken zijn over het inschrijven op aanbestedingen, zeker niet voor ZZP’ers en kleinere MKB-bedrijven. Het beschikbare materiaal is ook veelal verouderd, zeker als je nagaat dat nog niet zo heel lang geleden een nieuwe aanbestedingswet in werking is getreden. Hoog tijd dus voor een update!”
Wanneer is het handboek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het handboek is in november 2013 uitgekomen, in januari 2013 ben ik echt begonnen met schrijven. Overigens was de fase daarvoor voor mij van groot belang. Hierin bepaalde ik de definitieve structuur van het boek. Dit hielp me enorm met het uiteindelijk schrijven van het boek.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Lastige informatie toegankelijk maken voor mijn doelgroep, dat is mijn doel. ZZP’ers en kleinere MKB-bedrijven hebben niet dagelijks met een aanbesteding te maken. Juridische termen en ambtelijk taalgebruik zal je dan ook nauwelijks vinden in het handboek. Het overdragen van kennis moet zo helder en duidelijk mogelijk!”
Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
“Ja, eigenlijk kom ik dan toch weer terug op het toegankelijk maken van lastige informatie. Als specialist moet je je continu verplaatsen in je doelgroep. Zij moeten na een keer lezen begrijpen wat er staat. Om deze toegankelijkheid te borgen heb ik veel mensen laten meelezen en ze goed gebriefd wie de doelgroep is. Dit kan ik iedere auteur echt aanraden om te doen, zo blijf je scherp.”
Een eigen handboek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Echt, een super ervaring! Ik heb wel contact gehad met uitgevers als Kluwer en Pearson, maar hun aanvullende eisen of juist tekortkomingen zag ik niet zo zitten. Al snel was ik ervan overtuigd dat ik net zo goed zelf mijn boek kon uitgeven. Pumbo voelde meteen goed aan; hoe vaak ik ook belde, ze namen alle tijd voor me. Ik had echt het gevoel dat we samen aan het boek werkten, ze leveren een geweldige service! Overigens, zelf een handboek uitgeven relativeert ook enorm: de inhoud van mijn boek moest 100% kloppen. Het kwam de kwaliteit nog meer ten goede.”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“In oktober 2013 ben ik begonnen met promotie, achteraf net iets te vroeg want ik was nog niet geheel tevreden over de inhoud van boek. Een leermoment, dat echter geen gevolgen heeft gehad voor de verdere uitrol van mijn boek.”
Had u een PR strategie?
“Ik had niet echt een uitgestippelde strategie, maar de doelgroep was vanaf het begin af aan duidelijk. De inhoud van mijn promotie-uitingen zijn dan ook altijd afgestemd op mijn doelgroep.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
‘Als eerste heb ik een gerichte mailing verstuurd en Twitter en LinkedIn ingezet. Het inzetten van Social Media als verkoopkanaal roept nog weleens vragen op, maar ik zag na enkele tweets én retweets dat er bestellingen binnenkwamen. Die bestellingen worden trouwens direct getoond door Pumbo, heerlijk! Tevens heb ik een persbericht verstuurd wat geleid heeft tot publicaties in vakbladen, onderwerp gerelateerde websites en lokale kranten.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw handboek?
“Momenteel geef ik veel presentaties bij bedrijven en ondernemingsverenigingen. Na afloop krijgen de deelnemers een handboek mee, deze formule werkt heel goed.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Denk vooraf goed na over de structuur van je boek. Een concept indeling helpt je enorm binnen het schrijfproces. Zeker als je een boek schrijft over een specifiek onderwerp. Het is dan daarna een kwestie van het juist invullen van de hoofdstukken, dit is nog veel werk, maar de structuur geeft je overzicht en houvast. Qua promotie moet je je doelgroep vooraf bepalen en leren kennen. Waar zijn ze actief en hoe communiceren zij zelf én onderling. Blijf je doelgroep continu, maar gericht benaderen. Zorg dat je met jouw boek in beeld blijft!”
Reactie toevoegen