Deze maand hebben we Rocio Pol Esteban, auteur van het boek ‘Kids’ gezonde voeding Gids’ geïnterviewd. Door het lezen van het boek ‘Kids’ gezonde voeding Gids’ is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om te ontdekken wat voor mooie eigenschappen voeding bezit, zelfs voor de kleinsten van de familie. Het boek is leerzaam en staat vol humor, leuke tekeningen en goede tips. Kortom: het voedingsboek dat ieder kind wil hebben. Naast het boek zijn er 800 stickers en één poster om de kinderen te belonen als ze iets hebben geproefd. Lees hier de ervaringen van auteur Pol Esteban over het schrijven, zelf uitgeven en promoten van haar boek ‘Kids’ gezonde voeding Gids’.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?
“Het idee van mijn boek is eigenlijk ontstaan bij ons aan de eettafel, samen met de kinderen. We aten wortels en ze wilden niet echt goed eten. Toen ik vertelde dat wortels gezond zijn voor je ogen keken ze me verbaasd aan. Kinderen weten eigenlijk niet waarom ze groente en fruit moeten eten. Wij als ouders vertellen dat niet of vaak niet op de juiste manier. Je moet kinderen op een kindse manier stimuleren, een boek alleen was dan ook niet voldoende. Lezers krijgen er ook 800 stickers bij, kinderen vinden het prachtig!”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het boek is eind oktober uitgekomen. Ik heb er in totaal zo’n anderhalf jaar aan gewerkt. Nee, niet hele dagen achterelkaar, soms komt inspiratie op onverwachte momenten. Ik heb bij de groentes en het fruit rijmpjes gemaakt. Soms loop je vast, maar toch laat het je niet los. Ook de foto’s van de producten vergden soms veel tijd. Vind bijvoorbeeld maar eens een goede foto van een lycheeboom. Na veel gezoek heb ik via een bedrijf toch de juiste foto gekregen.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Het is belangrijk om de boodschap door te geven waarom je dagelijks groente en fruit moet eten. De reacties van de ouders zijn voor mij belangrijk als auteur. Als ik van een moeder een e-mail ontvang dat haar kind tomaatjes als toetje wil eten om zo weer een sticker te bemachtigen, doet me dat echt veel. Dit is voor mij de essentie van schrijven: mensen in beweging krijgen.”
Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?
“Het aspect doorzetten. Soms kwam ik even niet op een passend rijmpje, dat ik uit Spanje afkomstig ben hielp soms ook niet, maar ik zette wel door. Als ik het niet meer wist, begon ik met een volgende groente- of fruitsoort. Mijn ervaring nu is dat de ideeën dan wel als vanzelf volgen.”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Ik vond het best veel geregel, zeker als je je boek zo breed mogelijk in de markt wilt zetten. Ik heb er zelfs een bedrijfje voor opgericht. De mensen van Pumbo hebben me overigens fantastisch geholpen; ook als het proces niet altijd even goed verliep, stonden Robert en Yordy letterlijk hun mannetje! Mijn boek telt veel illustraties en het kan best lastig zijn om deze goed te laten drukken. Het advies van Pumbo heeft ervoor gezorgd dat ik heel tevreden ben over het eindresultaat.”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Zo’n vier weken geleden ben ik begonnen met de boekpromotie door het aanmaken van een Facebook-pagina. Ik ervaar nu al de kracht van Facebook. Zo gaan diverse partijen mijn boek op Facebook promoten, bijvoorbeeld de Stichting Gezondheid.”
Had u een PR-strategie?
“Nee, een echt PR-plan heb ik niet. Eigenlijk komen er steeds wel nieuwe dingen in mij op. Ik doe de PR dus helemaal zelf, mijn kinderen zijn daarin vaak mijn klankbord. Zijn de kinderen enthousiast, dan volgen de ouders vanzelf.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Ik merk wel dat Facebook al enkele verkopen heeft opgeleverd. Verder heb ik posters laten maken en deze naar ziekenhuizen en scholen gestuurd, ook dit heeft geleid tot verkopen. Instanties aanschrijven ga ik zeker meer doen.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Ik ben nu aan het nadenken over een kleurplaatwedstrijd via de lokale Bruna. Bij succes wil ik dit ook gaan opschalen naar regionaal of misschien wel landelijk niveau. De boekpresentatie heb ik even moeten uitstellen, maar ik ben zeker van plan om deze op korte termijn nog te houden.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Tegen collega-auteurs wil ik zeggen: blijf doorgaan, vergeet nooit waarom je een boek wilt schrijven. Zit het even tegen, laat het dan even los, maar nooit definitief. Overal is inspiratie uit te halen, sta ervoor open en creëer zo nieuwe impulsen. Vergeet ook niet de meerwaarde van meelezers. Sta open voor hun feedback, maar bepaal zelf wat je ermee doet. Het is tenslotte jouw boek. Promotie vind ik lastiger, persoonlijk sta ik liever achter de schermen merk ik wel. Doe promotie van je boek vanuit je hart en laat het aansluiten bij de sfeer van je boek. Zelf heb ik mijn boek niet geschreven uit winstoogmerk, maar omdat ik vind dat deze boodschap verteld moet worden aan kinderen. Een deel van de opbrengst van mijn boek gaat dan ook naar goede doelen als KiKa en Hartedroom. Ook zachte aspecten kun je – mits oprecht – meenemen in je PR-uitingen.”
Reactie toevoegen