Deze maand hebben we Sebastiaan Herkemij – auteur van het boek ‘de DC CODE’ – geïnterviewd. Coach/trainer Sebastiaan Herkemij interviewde voor zijn boek zestig mensen met een droomcarrière. Dit om de sleutel te vinden om de 82% zonder droombaan te inspireren, in beweging te zetten en richting te geven bij het realiseren van een droomcarrière. Van storytellers tot miljonairs, van sprekers tot topondernemers, van betaalde wereldreizigers tot (social) media experts. Eén van de conclusies van Herkemij is dat iedereen in Nederland zijn droomcarrière kan creëren.

Image
sebastiaan-herkemij-de-dc-code

In het boek beschrijft hij hoe iedereen dat kan bereiken. Hieronder leest u de ervaringen en tips van auteur Sebastiaan Herkemij over het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek ‘de DC CODE’.

 

Wat was voor u de drijfveer om dit boek te gaan schrijven?

“Eerlijk? Eigenlijk heb ik het boek geschreven uit pure frustratie. Nee, ik had niet te klagen over mijn loopbaanontwikkeling. Ik had net mijn tweede bachelor gehaald en in mijn toenmalige functie als pensioenconsultant zag ik nog voldoende uitdaging. Maar toch, het kriebelde. ‘Is dit nu alles?’, was een vraag die steeds vaker bij me opkwam. Ook om mij heen zag ik steeds meer mensen worstelen met het najagen van hun dromen. ‘Het komt ooit wel’, hoorde ik ze dan zeggen, maar in de praktijk komt het er niet van, zonde! Na een wereldreis van een jaar wist ik het zeker: ik wil mensen helpen en inspireren om voor hun dromen te gaan, vandaar dit boek.”

 

Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?

“Het boek is nog maar net op de markt, eind februari heb ik het gelanceerd. In totaal heb ik er zo’n vijftien maanden aan gewerkt, waarvan acht maanden fulltime.”

 

Wat is voor u de essentie van schrijven?

“Ik wil mensen raken met woorden en ze in beweging brengen om voor hun dromen te gaan. Het doorbreken van vastgeroeste patronen is hiervoor essentieel.”

 

Wat kan het schrijversvak moeilijk maken?

“Tsja, de eigen onzekerheid knaagt best weleens aan je tijdens het schrijven. Dat bekende stemmetje in je hoofd dat twijfel zaait; ‘jij hebt nog nooit een boek geschreven, jij kan helemaal niet schrijven’. Natuurlijk is dat onzin, maar de factor twijfel was aanwezig. Gelukkig had ik een divers team van mensen om me heen verzameld dat frequent mijn teksten doorlas en gerichte feedback gaf. Dat hielp me enorm.”

 

Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?

“Als een heuse achtbaan, echt. Ik heb ups en downs beleefd, iets wat volgens mij goed past in het schrijversvak. Allereerst was er het vraagstuk om de enorme hoeveelheid tekst bondig te presenteren in een boek. Hoe doe je dat? Je wilt alles wel benoemen, maar dat gaat niet. De essentie, daar draait het om, zeker gezien mijn thema. Ook de financiering was zo’n punt. Ik heb direct een groot aantal boeken laten drukken via Pumbo.nl, maar ze moesten natuurlijk wel betaald worden. Een aantal mensen gaven aan dat ze vooraf al een flinke bestelling gingen plaatsen, dus ook die hobbel was genomen. Het beleven van volle schrijfweken op een externe locatie was voor mij het summum. Ik voelde me toen echt auteur, heerlijk! Het team van Pumbo heeft me gedurende het gehele traject fantastisch geholpen, wat heb ik ze vaak gebeld en iedere keer weer kreeg ik een antwoord waar ik verder mee kon. Ook de hulp met betrekking tot de verspreiding van mijn boek werpt nu z’n vruchten af!”

 

Wanneer bent u begonnen met de promotie?

“Te laat, dat vooropgesteld. Nu ik zie wat voor resultaten ik behaal ben ik tevreden, maar toch: ik had eerder kunnen en moeten beginnen. Natuurlijk stuurde ik weleens een tweet of plaatste ik een bericht op Facebook, maar voor echte binding moet je eerder beginnen en intensiever met je lezerspubliek communiceren. Een leermoment voor mij dus.”

 

Had u een PR-strategie?

“Nee, PR borgen binnen het gehele project is er echt bij ingeschoten. Mijn focus lag helemaal op het schrijven en uitgeven van het boek. Gelukkig hielp mijn ervaring die ik ooit heb opgedaan als telefonisch verkoper.”

 

Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?

“Ik zet onder andere Twitter, Facebook en LinkedIn in om mijn boek te promoten, maar ik heb ook een boektrailer laten maken. Het script heb ik zelf bedacht, maar ik heb niet de tijd en kennis om een professionele boektrailer te maken. Deze boektrailer staat nu onder andere op YouTube en op mijn website, maar ik kan deze ook goed gebruiken tijdens events en workshops. Ten slotte heb ik in allerijl ook nog een persbericht vol met taalfouten verstuurd. Niet echt iets om trots op te zijn, maar ik moest wat, althans zo voelde het. Toch heb ik besloten om redacties persoonlijk na te bellen en dat werkte heel goed. Voor velen een doodzonde, maar als je echt de toegevoegde waarde kan aantonen helpt het. Inmiddels heb ik publicaties gehad in het Algemeen Dagblad en de Metro en ben ik een aantal keren live geweest op de grotere radiostations in Nederland, waaronder BNR. Ik ben er heel blij mee!”

 

Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?

“Ik ben actief op een aantal events en ik organiseer workshops, ik zal nu ook altijd een setje boeken meenemen. Verder ben ik nu druk bezig om op televisie te komen. Ik heb inmiddels een aantal redacties benaderd én gesproken, spannend!”

 

Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?

“Schrijf! Gewoon beginnen met schrijven, schrappen kan altijd nog. Veel mensen willen graag wel een boek schrijven maar laten zich op de een of andere manier afremmen. Het gevolg is dat er uiteindelijk geen boek komt. Eigenlijk gaat daar juist mijn boek over, doen dus! Ja, over promotie kan ik duidelijk zijn: pak het zo vroeg mogelijk op. Stel wél een plan op, maar geef jezelf daarin ook de ruimte. Probeer ook in een vroeg stadium contact te leggen met de pers. Ik heb dat zelf pas allemaal in gang gezet nadat mijn boek was uitgekomen. Met mijn telefonische inspanningen is dat goed gekomen, maar toch: eerder contact zal je winst opleveren. Vergeet daarbij het lokale en regionale aspect niet.”

 

Meer weten?

Meer informatie over het boek ‘de DC CODE’ vindt u op:
www.boekenbestellen.nl/boek/dc-code/9789082340402

Over de auteur

Yordy Spoor is de oprichter van Pumbo.nl. Onder zijn leiding heeft Pumbo.nl zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de zelfpublicatiemarkt, bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide dienstverlening.

#000000
Image
arrow-pumbo-icon-white
Yordy Spoor
Yordy Spoor
Image
Ebook in 5 stappen je boek uitgeven zonder uitgever flyer
#000000
Image
Download

Download het gratis e-book

Uw gegevens zijn veilig en worden nooit aan derden verstrekt, ook wij houden niet van spam!

Image
Ebook uitgeven in eigen beheer in 5 stappen

Reactie toevoegen