Deze maand hebben we Theo Schraven – auteur van het boek ‘Governance in de zorg’ – geïnterviewd. Hij beschrijft de ontwikkeling die de zorg doorgemaakt heeft: van inrichting naar inspiratie. Naar zijn mening moet het in de governance meer gaan om bezieling en bewaking dan over ‘command and control’. Bij bewaking gaat het dan (voor de raad van toezicht) om het behoeden en beschermen (‘waken’) van verschuivende kernwaarden in de zorg. Hieronder leest u de ervaringen van auteur Schraven rondom het schrijven, uitgeven en promoten van zijn boek.
Wat was voor u de drijfveer om dit boek te schrijven?
“Als adviseur in de zorg schrijf ik al regelmatig publicaties voor relevante vakliteratuur. Deze publicaties zijn maar kort zichtbaar, maar de inhoud blijft voor een veel langere tijd actueel. Zo ontstond het idee om mijn artikelen te bundelen en er een boek van te maken. Zo verspreid je kennis en inhoud onder een zeer specifieke doelgroep en blijf je als adviseur in beeld!”
Wanneer is het boek uitgekomen en hoelang heeft u eraan gewerkt?
“Het boek is in december 2014 uitgekomen en ik heb er – met tussenpozen – een jaar aan gewerkt. Bij een combi boek uitgeven en adviespraktijk, krijgt de laatste altijd de voorkeur. Hierdoor heb ik te versnipperd aan mijn boek gewerkt. Dit had trouwens indirect wel twee voordelen: het boek kwam achteraf gezien op een prima tijdstip op de markt én ik kon er nog een zeer relevant hoofdstuk aan toevoegen.”
Wat is voor u de essentie van schrijven?
“Ja, dan kom ik toch wel weer op kennis verspreiden uit. Inzichten die je door de jaren heen hebt verzameld toevertrouwen aan papier is fascinerend om te doen. Bij het aspect ‘kennis’ geldt wel dat je echt meerwaarde moet bieden. Jij bent de professional, jij moet de doelgroep inspireren. Dat is heel leuk om te doen.”
Wat kan het schrijverschap moeilijk maken?
“Zelf heb ik het me gemakkelijk gemaakt: ik had vrijwel alle teksten al eerder geschreven. Start je blanco met een zakelijk boek, dan komt het aspect ‘tijd’ om de hoek kijken. Je moet er echt tijd voor vrijmaken. Daarnaast is het best lastig om al je kennis om te buigen tot pakkende hoofdstukken. Niet te lang, niet te kort en actief schrijven. Een externe tekstschrijver heeft mij daar heel goed bij geholpen, een aanrader!”
Een eigen boek uitgeven, hoe heeft u dat beleefd?
“Ik heb ooit eens eerder een boek via een uitgever laten uitgeven, maar daar had ik deze keer geen behoefte aan. De marges zijn zowat nihil en dat is gevoelsmatig onbevredigend, want je hebt zelf al het werk gedaan. Dan maar liever alle kosten en investeringen voor eigen rekening en maar zien of je het terugverdient. Voor de opbrengst hoef je een eigen uitgave niet te doen. Zelf je boek uitgeven is leuk en leerzaam om te doen en achteraf is het proces me reuze meegevallen. Ik ben niet erg handig met computers, maar via Pumbo.nl is het heel goed mogelijk om je eigen boek uit te geven. Ik was eerst bij een andere online uitgever, maar daar waren de gehanteerde formats voor mij te ingewikkeld. Voor nu ben ik heel tevreden over het eindresultaat.”
Wanneer bent u begonnen met de promotie?
“Heel laat, laat ik dat eerst maar zeggen. Door mijn versnipperde werkwijze werd het boek in december uitgegeven. Vanaf dat moment heb ik mijn relaties een persoonlijke e-mail gestuurd.”
Had u ook een PR-strategie?
“Nee, maar dit had achteraf wel gemoeten. Ik heb nog steeds wel het gevoel dat er meer inzit qua PR en verkopen. Ik werk binnen een nichemarkt, de doelgroep is bekend. Een gerichtere aanpak had meer resultaat kunnen geven, al ben ik nu al heel tevreden met de verkopen.”
Welke promotiemiddelen heeft u ingezet en wat zijn uw ervaringen?
“Zoals gezegd heb ik al mijn relaties een persoonlijke e-mail gestuurd, hier kon ik uit opmaken dat de conversie hoog was. De decembermaand is een zeer geschikte maand om iemand een boek cadeau te geven. Op social media ben ik – maar ook mijn doelgroep – niet echt actief. Ik heb via LinkedIn aangegeven dat ik een boek heb geschreven en ik heb er eens een link geplaatst naar een onafhankelijke boekrecensie. Verder heb ik enkele vakbladen en brancheverenigingen aangeschreven. De reacties zijn wisselend, soms wordt het bestempeld als marketing en een andere keer wijden ze er een artikel aan in hun nieuwsbrief.”
Wat heeft u qua promotie gedaan na de lancering van uw boek?
“Soms schrijf ik nog mensen aan en nieuwe relaties attendeer ik op mijn boek.”
Wat adviseert u auteurs in spe op het gebied van schrijven en promotie?
“Schrijf je een zakelijk boek, verdiep je dan echt in jouw potentiële lezer. Maak het de lezer daarbij gemakkelijk, schrijf toegankelijk, ook al is het een taai onderwerp. Qua promotie zou ik met de kennis van nu een deskundige hebben ingeschakeld. Je kunt niet alles heel goed doen, auteurs zijn volgens mij toch meer gericht op de inhoud.”
Reactie toevoegen