LinkedIn is het laatste social network dat we onder de loep nemen in het ‘Social Media 4-luik’. Eerder lieten we de mogelijkheden die Facebook, Google+ en Twitter bieden – voor u als auteur – al zien. LinkedIn is in 2003 gelanceerd en is vooral gericht op professionals. Voor uw beeld: in 2013 waren er wereldwijd ongeveer 250 miljoen mensen actief op LinkedIn. LinkedIn groeit de laatste jaren zeer sterk. Ondanks het zakelijke karakter biedt LinkedIn ook tal van interessante mogelijkheden om uw boek onder de aandacht te brengen!
Aanmelden en profiel
Op de website www.linkedin.com kunt u zich gratis aanmelden. Na het aanmelden kunt u een profiel aanmaken. Denk bij de opbouw van het profiel aan de volgende punten:
1. Gebruik een duidelijke, professionele en herkenbare foto. In het geval u op meerdere sociale netwerksites actief bent: gebruik bij voorkeur altijd dezelfde foto. Let op: Een eerste indruk maak je maar een keer, dat geldt ook online!
2. Omschrijf binnen de optie ‘Uw professionele kopregel’ kort en bondig uw expertise. Geef ook aan dat u auteur bent. Bij zoekopdrachten op het woord ‘auteur’ wordt u zo beter gevonden.
3. Vergeet binnen de optie ‘Contactgegevens bewerken’ niet om een emailadres en link op te nemen naar uw boekenwebsite en een directe link naar uw eigen verkooppagina, bijvoorbeeld op www.boekenbestellen.nl. Alle auteurs die hun boek uitgeven via Pumbo bezitten op deze website een eigen verkooppagina.
4. Binnen de optie ‘Achtergrond’ kunt u onder het kopje ‘Samenvatting’ uzelf verder introduceren. Geef hierin aan wat uw kwaliteiten zijn als auteur. Benoem bijvoorbeeld ook de genres waarin u schrijft. Ook is het mogelijk om documenten te tonen, denk bijvoorbeeld aan de cover van uw boek of een link naar uw boektrailer op YouTube. Onder het kopje ‘Ervaring’ kunt u uw boek(en) verder presenteren, dit desgewenst per geschreven boek. Verder is het kopje ‘Aanvullende info’ nog van belang: u kunt hier steekwoorden aangeven die aansluiten bij uw interesse.
5. Uw profiel op LinkedIn wordt gekoppeld aan een unieke url. Deze standaard url is vaak niet representatief en wij adviseren u dan ook om deze direct aan te passen. Dit kan via de menuoptie ‘Profiel’, klik vervolgens op ‘Bewerken” in je verkorte profiel, nu verschijnt de optie ‘Bewerken’ ook achter de URL. Klik op ‘URL van uw openbare profiel aanpassen’ en maak een passende url. Vaak is dit uw naam voluit geschreven.
Voorbeeld van een ‘auteurs-profiel’ in LinkedIn
Starten met LinkedIn
Met LinkedIn kunt u bekende en minder bekende mensen uitnodigen om met u te linken. U kunt met de zoekoptie snel op naam zoeken naar de betreffende persoon en hem/haar uitnodigen. LinkedIn vraagt daarbij naar uw relatie met de betreffende persoon, u kunt – zeker bij personen die u minder goed kent – een korte tekst toevoegen. Eenmaal gelinkt, dan ziet u vervolgens elkaars updates. Plaatst u zelf een update dan biedt LinkedIn u de mogelijkheid om te bekijken hoe vaak de update door uw netwerk is bekeken. Meldingen van reacties en ‘likes’ ontvangt u per email. Periodiek ontvangt u een email waarin wordt aangegeven welke personen uw profiel hebben bekeken. Daarnaast kunt u personen waarmee u bent gelinkt ook rechtstreeks benaderen. Dat kan individueel maar ook groepsgewijs. Zo kunt u snel, persoonlijk en gericht communiceren met relevante personen.
Groepen
Binnen LinkedIn kunt u deelnemen aan verschillende groepen. De meeste groepen zijn zogenaamde ‘openbare groepen’, bij sommige groepen toetst de beheerder eerst uw profiel (‘besloten groepen’). Groepen hebben een belangrijke functie binnen LinkedIn: veel mensen met dezelfde interesse zijn hierin vertegenwoordigd. U kunt hier als auteur van profiteren middels het verzamelen van kennis, maar ook door subtiel aan te geven dat u een boek schrijft of al zelf hebt uitgegeven over een specifiek onderwerp. Via de menuoptie ‘Interesses’ en vervolgens ‘Groepen’ kunt u zoeken binnen ‘Groepen’. Daarnaast is het binnen LinkedIn ook goed mogelijk om zelf een groep aan te maken.
Enkele interessante groepen voor auteurs op LinkedIn:
Updates plaatsen
Wat voor Twitter, Facebook en Google+ geldt, geldt ook voor LinkedIn: u moet frequent relevante updates plaatsen. Plaats vooral geen schreeuwerige berichten dat men vooral uw boek moet kopen. Nee, plaats inhoudelijke berichten die soms linken aan uw eigen website. Ook een link van een relevant extern bericht met daarbij uw toelichting of mening is prima. De sleutel voor succes is inhoud: laat zien dat u expert bent binnen uw genre, LinkedIn is opgericht om vakmensen met elkaar te verbinden!
Uw profiel aanpassen
Binnen LinkedIn kunt u tal van instellingen zelf aanpassen. U komt binnen de sectie ‘Instellingen’ door op de kleine profielfoto rechts te klikken. Het voert te ver om alle opties hier te behandelen, één is wel van belang en heeft een link met het aanpassen van uw profiel.
Het kan natuurlijk zo zijn dat u na verloop van tijd uw profiel gaat aanpassen. Uw boek is klaar of u heeft wellicht een tweede boek zelf uitgegeven. Via ‘Profiel bewerken’ kunt u de aanpassingen binnen uw profiel doorvoeren. Standaard wordt dit direct getoond op de tijdlijn van de mensen waarmee u bent gelinkt. Heeft u meerdere aanvullingen dan is het handig om dit tijdelijk stop te zetten, dit kan als volgt:
- klik op de kleine profielfoto rechts, u komt nu binnen de sectie ‘Instellingen’.
- kies voor de optie ‘Privacy en Instellingen’, onder ‘Profiel’ ziet u rechts de optie ‘Uw activiteiten-broadcasts in-/uitschakelen’. Klik hierop en zet deze tijdelijk uit. U kunt nu uw profiel aanpassen zonder dat de mensen waarmee u gelinkt bent hier een melding van ontvangen.
Tips
- vul uw profiel zo compleet mogelijk in
- richt u vooral op uw expertise/genre
- plaats frequent inhoudelijke berichten
- doe actief mee in groepen
- update uw profiel frequent
Reactie toevoegen