Gekke challenges, vreemde dansjes, en kritische waarschuwingen van privacywaakhonden – het van oorsprong Chinese platform TikTok leek in eerste instantie niet per se een platform voor auteurs, maar de afgelopen jaren is daar verandering in gekomen. Het videoplatform trekt een steeds breder publiek, en daar zitten ook veel potentiële lezers tussen! Als schrijver kan TikTok dan ook zeker interessant zijn om op te nemen in jouw boekpromotiestrategie. Hoe maak je een account aan, wat deel je en wat is BookTok?
TikTok blijft groeien, en er lijkt maar geen eind aan te komen. Eind 2023 meldde het platform dat het meer dan 5,7 miljoen actieve maandelijkse gebruikers heeft in Nederland. Het socialmediaplatform, dat net als andere grote platforms werkt met hashtags, deelde in datzelfde nieuwsbericht ook een aantal trending hashtags, waar een heel opvallende tussenstand: #BookTok. Onder deze hashtag delen boekenfans onder andere video’s van hun favoriete boeken. Als je het ons vraagt, genoeg redenen om eens een kijkje te nemen.
Wat is TikTok?
Omdat TikTok toch nog een vrij nieuw platform is, bespreken we kort wat het precies is. TikTok is een videoplatform met korte, ‘snackable’ video’s. Het geeft gebruikers de mogelijkheid om korte video's tot tien minuten te maken en deze te bewerken door filters en speciale effecten toe te voegen. Andere TikTokkers kunnen deze video's weer liken, erop reageren, bewaren en delen.
Bekende bewerkopties op TikTok zijn Stitch (waarmee gebruikers hun video kunnen samenvoegen met een andere video) en Duet (waarmee gebruikers tegelijk, naast elkaar een video kunnen maken) en een livestreamvideo – handig als je direct met je publiek wilt communiceren en vragen wilt beantwoorden. We gaan hier zo verder op in. Wat kun je bereiken met TikTok?
Wat kun je bereiken met TikTok?
TikTok is van een andere categorie dan andere socialmediakanalen. Waar bij Facebook en X (Twitter) het geschreven woord belangrijk is, en het bij Instagram vooral draait om foto’s, is het bij TikTok écht video – tekst is hierbij van minder belang.
En in tegenstelling tot Facebook en Instagram heeft TikTok ook geen koop-knop, dus je kunt geen boeken rechtstreeks via de app verkopen. Toch is TikTok een interessante marketingtool. Je kunt namelijk:
- je naamsbekendheid vergroten
- een community opbouwen
- je boeken promoten en nieuwe lezers aantrekken
- feedback krijgen van je lezers en met ze communiceren
- onderzoek doen naar je concullega’s
Zo ga je aan de slag met TikTok:
Een account aanmaken op TikTok
TikTok is gebruiksvriendelijk, dus erg lastig zal het niet zijn om een account aan te maken. We bespreken de stappen kort:
Stap 1: Download de app
Vind TikTok in Google Play of de App Store. Download de app en open het beginscherm.
Stap 2: Registreer je
De app vraagt je vervolgens om je aan te melden of je te registreren. Je kunt je registreren met je telefoon, e-mail, of je Facebook-, Apple- of Google-account.
Stap 3: Je profiel instellen
Je profiel is belangrijk, besteed hier dus de nodige aandacht aan.
- Profielfoto: een duidelijke foto van je gezicht is voldoende. Gebruik online overal dezelfde foto voor meer herkenbaarheid.
- Profielvideo: hier kun je een korte profielfoto met video opnemen.
- Gebruikersnaam en nickname of eigen naam: kies een gebruikersnaam die past bij jou als schrijver. Daarnaast kun je een nickname of je eigen naam toevoegen.
- Bio: een korte tekst waarin je je voorstelt. Je hebt niet veel ruimte, dus het is aan te raden om een paar woorden te gebruiken en de zinnen in bulletpoints te plaatsen.
Je kunt ook je Instagram- en YouTube-platforms koppelen, zodat je TikTok-video's daar ook worden gedeeld.
Wat deel je op TikTok?
Je hebt je TikTok-account aangemaakt en bent misschien overweldigd door wat je allemaal ziet. Hoewel er trends zijn, gaat het er niet om dat je deze één-op-één volgt. Wees vooral jezelf, anders haak je waarschijnlijk snel af.
En die eerste video uploaden, dat is best eng, vooral als je normaal niet voor de camera staat en je nog geen één volger hebt. Maar zoals bij alle socialmediakanalen geldt: het is een marathon, geen sprint. Denk niet aan het moment zelf, maar houd een langetermijndoel voor ogen.
Bij TikTok gaat het dus om video’s, maar wat voor video’s dan? We geven je wat tips:
- Deel video’s die laten zien van wie jij bent als persoon. Hierdoor kunnen je lezers een band opbouwen met jou als persoon. Het hoeft niet perfect te zijn. Maak bijvoorbeeld een vlog (videoblog) om een dag uit je leven te laten zien of laat je kantoor of de plek zien waar je schrijft.
- Boeksamenvattingen en recensies: geef een samenvatting van een boek en maak een recensie.
- Je schrijfproces en geef tips: bespreek hoe je schrijft, hoe je te werk gaat, veelgemaakte fouten mét tips.
- Organiseer een weggeefactie: organiseer een wedstrijd en geef een exemplaar van je boek weg aan een volger.
- Doe boekaanbevelingen: kies een paar boeken die vergelijkbaar zijn met jouw boek en neem van elk boek een korte video op met jouw recensie en aanbeveling. Aan het einde van zo’n video kun je een opmerking toevoegen dat jouw boek erg lijkt op jouw boek, en als mensen die boeken goed vinden, ze jouw werk misschien ook wel zien zitten.
- Ga de straat op om je boek te vinden in boekwinkels, of film jezelf tijdens een signeersessie.
- Vraag-en-antwoordsessie: maak een serie video's om de vragen van je lezers te beantwoorden. Je zou dit ook live kunnen doen.
- Boek unboxing: open je pas gepubliceerde boek wanneer het aankomt, of doe een Duet met een lezer die jouw boek unboxed.
- Wees een actieve BookTokker, wat dat is, lees je hieronder:
BookTok op TikTok
Als schrijver kun je TikTok gebruiken om je werk te promoten, een community op te bouwen en in contact te komen met fans, en de hashtag BookTok of BoekTok in het Nederlands, is de lijm die iedereen met elkaar verbindt.
BookTok is zelfs zo bekend, dat je het bijna een subcultuur zou kunnen noemen binnen TikTok. Er is geen specifieke plek waar BookTok plaatsvindt of een groep waar je lid van moet worden, maar de meeste video's in de BookTok-gemeenschap gebruiken de hashtag BookTok of BoekTok.
Zorg er dus voor dat al jouw relevante video’s de hashtag bevatten, maar ga ook zelf op zoek naar andere BookTokkers. Scrol door de aanbevelingen die TikTok je geeft en reageer op video’s die voor jou relevant zijn.
Als je bijvoorbeeld iemand ziet met een kroon of een boekenplank achter zich (hét teken dat je een BookTokker voor je hebt!), pak dan je kans. Like hun video's, laat een reactie achter en volg ze. Doe dit vooral als ze ook nog eens fan van jouw genre lijken te zijn.
Extra tips
We hebben nog een paar top-TikTok-tips (zeg dat eens drie keer achter elkaar!) voor je:
Gebruik hashtags
Hoewel TikTok gebruikers op een natuurlijke manier laat zoeken naar video's dan Instagram (TikTok laat gebruikers zoeken met zinnen in plaats van alleen met hashtags), kun je ook hashtags gebruiken op dit platform. Gebruik hashtags dus om je kansen om in de zoekresultaten te verschijnen te vergroten.
Gebruik populaire geluiden
Via de app kun je video’s toevoegen aan je video en er een geluid of muziekje onder zetten. TikTok heeft veel nummers in haar database en als je slim inspeelt op trendy geluiden, kunnen mensen jouw video simpelweg ontdekken via het geluid dat je hebt gebruikt. Geluiden zijn namelijk, net als hashtags, doorzoekbaar in TikTok.
→ Waarom zou je geluiden gebruiken? Je kunt sneller populair worden door een trending TikTok-geluid te gebruiken. TikTok deed onderzoek naar het gebruik van geluiden, en meldde dat 88 procent van de TikTok-gebruikers het geluid als essentieel beschouwt voor de TikTok-ervaring. En 68 procent herinnert zich een merk beter wanneer het bepaalde muziek gebruikt.
Denk aan de tachtig/twintig-procentregel
Er is een informele regel in socialmediamarketing dat twintig procent van de inhoud die je plaatst promotioneel mag zijn en dat de andere tachtig procent voor engagement (betrokkenheid) moet zorgen. Met andere woorden, je wilt mensen niet spammen met video's over je boeken. Neem daarom vooral de tijd voor verschillende soorten video’s: informatief, grappig, stitched- en duetvideo’s. Je zult merken dat je meer engagement krijgt en meer kans hebt op volgers als je niet continu je boek promoot.
Ga voor duizend volgers
Wat je doel ook is, probeer in ieder geval aan duizend volgers te komen. Dat lijkt misschien veel, maar als je consequent berichten plaatst en je je in een niche begeeft, bereik je dit aantal waarschijnlijk sneller dan je denkt. Waarom zou je voor duizend moeten gaan? Als je duizend volgers hebt, kun je een link in je bio plaatsen. Zo kunnen mensen je werk makkelijker vinden.
Conclusie
TikTok stond vooral bekend om zijn gekke challenges en filters. Maar een paar jaar na de oprichting trekt het een divers publiek. Met meer dan 5,7 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Nederland en een subcultuur zoals #BookTok, is het een interessante toevoeging aan je boekpromotiestrategie. Maak content waarmee je laat zien wie je bent, spam niet te veel en zoek geïnteresseerden op via de BookTok-community. En houd bij alles wat je doet rekening met de spanningsboog van je kijkers: de meeste TikTok-video's duren minder dan drie minuten. Kom dus snel ter zake.
Meer artikelen over social-media
De afgelopen jaren is Instagram uitgegroeid tot een van de populairste socialmediaplatforms.
In deze blog geven we je handige tips om te beginnen met Facebook.
Hoe werkt LinkedIn en welke interessante mogelijkheden zijn er om jouw boek onder de aandacht te brengen?
Reactie toevoegen