In dit artikel uit de reeks 'Social Media' bekijken we de mogelijkheden van het berichtenplatform X. X, voorheen Twitter, bestaat nu bijna 18 jaar en heeft in Nederland ongeveer 3,5 miljoen gebruikers. Hoewel het aantal gebruikers krimpt sinds het werd overgenomen door Elon Musk, is het interessant om de mogelijkheden ervan voor jou als auteur te kennen.
Voordat we verdergaan, een kleine disclaimer: X komt de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Het platform wordt bekritiseerd omdat het niet juist optreedt tegen desinformatie en haatzaaien. Veel gebruikers zijn het zat, sluiten hun account en stappen over naar andere platforms zoals Threads, een bedrijf van Meta .
Of X voor jou als auteur een geschikte plek is, bepaal je zelf. Wij zouden zeggen: maak een account aan, snuffel even rond, en als het je niet bevalt, kun je jouw X-account gewoon weer sluiten.
Een account aanmaken
Zonder profiel kun je weinig doen op X, dus zelfs als je alleen maar mensen wilt volgen en op de hoogte wilt blijven van de laatste tweets van interessante mensen, heb je een account nodig. Registreren is gelukkig eenvoudig en gratis. Het enige wat je nodig hebt, is een e-mailadres en een gebruikersnaam.
Denk goed na over de naam van je account voordat je begint. Gebruik bij voorkeur je eigen naam, de titel van je boek, boekenreeks of hoofdpersoon.
Wat heb je verder nodig?
1. Een profiel- en headerfoto
2. Een bio (profieltekst) + een link naar je website
1. Een passende profiel- en headerfoto
Profielfoto
Zoals bij alle socialmediakanalen is een profielfoto belangrijk. Zorg ervoor dat dit dezelfde foto is als de profielfoto op andere socialmediakanalen zoals Facebook en Instagram, of die van je website of de cover van je boek. Kies een zelfverzekerde foto die vertrouwen uitstraalt. Kies daarnaast een rustige achtergrond om je gezicht alle aandacht te geven.
Omslagfoto
De omslagfoto is een andere belangrijke afbeelding. Deze foto is groter dan de profielfoto, en je kunt er snel de aandacht mee trekken, je onderscheiden of je creativiteit tonen. Zo wordt het voor nieuwe volgers in een oogopslag duidelijk wat ze van je kunnen verwachten, wie of wat je vertegenwoordigt en waar jouw account om draait.
Gebruik deze afmetingen voor het beste resultaat:
- Profielfoto: 400 x 400 pixels
- Omslagfoto: 1500 x 1500 pixels
2. Bio (profieltekst)
Via je profiel kun je ook jouw 'Bio' invullen. Omschrijf hier in maximaal 160 tekens jouw X-account. Zorg voor een prikkelende tekst waardoor mensen jou willen volgen. Vergeet bij de optie 'Website' niet om je website in te vullen. Dit kan uiteraard ook jouw eigen verkooppagina zijn. Alle auteurs die zelf hun boek via Pumbo uitgeven hebben een unieke verkooppagina!
Binnen de optie ‘Profiel’ kun je je X-account persoonlijker maken
Een timeline bouwen: mensen volgen en gevolgd worden
Via X kun je mensen volgen. Je krijgt de berichten van deze personen te zien in je tijdlijn, en op basis van de personen die je volgt, krijg je ook weer andere aanbevelingen.
Het is handig om mensen te volgen die een link hebben met jouw boekthema. Vergeet ook vooral boekverkopers, boekwinkels, redacties en journalisten niet om het beste uit X te halen.
En tot slot, maak X gezellig met familie en vrienden. Met een beetje geluk reposten zij jouw berichten naar hun eigen volgers: een mooie manier om meer volgers te krijgen.
Voorwaarde is wel dat je relevante berichten deelt die jouw volgers prikkelen om te lezen, te reageren en/of te reposten. Een link naar een interessante webpagina of het delen van een foto verhoogt de kans op interactie. Je kunt ook foto’s, gifjes (korte animaties), locaties en plannen delen, en een poll (opiniepeiling) houden.
Met slechts 280 tekens moet je wel creatief zijn, maar dat is ook het mooie van X – het haalt de creativiteit in je naar boven.
Een zoekopdracht met het woord ‘boekwinkel’ geeft al veel resultaten.
Als je elkaar volgt, kun je elkaar ook privéberichten versturen. Volg je elkaar niet, dan kun je alsnog een ander persoon ‘taggen’ door zijn/haar X-naam met een @ toe te voegen. Een voorbeeld: door @boekuitgeven toe te voegen aan jouw berichtje, ontvangen wij van Pumbo een melding van jouw bericht (tenzij het account dat je tagt, deze optie heeft uitgezet).
Aan de slag. Content delen en gezien worden
Ook voor X geldt (net als bij elk ander socialmediaplatform) dat je content moet publiceren die 'social proof' is: de berichten zijn relevant om te lezen (kennis) en te delen (origineel). Veel mensen vinden het lastig om lange actief te blijven op X; de creatieve motor raakt uitgeput.
Post daarom regelmatig, maar niet te veel – je kunt beter elke week één bericht delen en dit de komende vijf jaar volhouden dan negen maanden lang elke dag een bericht te delen en dan van de aardbodem verdwijnen. Blijf bij al je berichten zakelijk, zinvol en relevant.
Extra tip: Gebruik bij het schrijven van een bericht altijd een hashtag (het #-symbool). Door een hashtag te gebruiken in een bericht, kun je er een bepaald onderwerp aan toekennen. Zo wordt het voor mensen eenvoudiger om te sorteren op een bepaald onderwerp.
Journalisten en redacties volgen vaak specifieke woorden op X; door hashtags op te nemen in een bericht wordt deze getoond in afzonderlijke timelines (links in het menu, onder ‘lijsten’). Gebruikmaken van lijsten is ook handig om overzicht te houden in je timeline, die na verloop van tijd erg vol kan worden als je veel mensen volgt.
Op zoek naar meer overzicht? Vele gebruikers van X zetten een speciale applicatie in om hun tweets te versturen en gericht onderwerpen te volgen. XPro is nu zo'n platform dat deze mogelijkheid biedt, alhoewel het tegenwoordig een betaalde dienst is. Met XPro kun je gemakkelijk meerdere X-accounts beheren en kolommen opzetten gebaseerd op specifieke zoektermen. Dit stelt je in staat om een gepersonaliseerde omgeving samen te stellen. XPro is zowel als downloadbare applicatie als via een webapplicatie toegankelijk. Voor meer informatie, bezoek: https://pro.twitter.com/.
Met XPro creëer je moeiteloos jouw persoonlijke ruimte op X.
Wat kun je allemaal posten? We geven je een paar tips:
1. Krijg interactie met de juiste vragen:
- Neem je volgers mee in het schrijfproces: stel ze vragen, schakel hun hulp in.
- Vraag lezers om reviews.
- Vraag lezers om een foto van je boek en deel deze met je volgers.
- Introduceer een actie of een prijsvraag rondom je boek.
- Doe actief mee met discussies omtrent jouw boekthema (handig voor research!).
2. Gebruik threads om een langer verhaal te vertellen
Heb je een mini-story, verhaal of mening die langer is dan 280 tekens? Met threads kun je alle berichten met elkaar verbinden tot een langer verhaal. Je kunt de volledige thread in één keer posten of met tussenpozen. Het voordeel van je bericht delen met tussenpozen is dat de thread telkens opnieuw verschijnt in de tijdlijnen van je volgers.
3. Doe een aankondiging
Doe een aankondiging van een publicatie, de onthulling van jouw cover, en deel updates met fans om ze enthousiast te maken en op de hoogte te houden van je nieuwste projecten. Laat je volgers reageren op je bericht om kans te maken op bijvoorbeeld een gesigneerd exemplaar. Hoe meer interactie je krijgt, hoe groter de kans dat jouw berichten ook aan anderen worden getoond.
4. Deel foto’s
Foto’s doen het altijd goed. Promoot je boek met foto’s, bijvoorbeeld van jezelf als je aan het schrijven bent, foto’s van je boek in de boekhandel, van een signeersessie of reviews. Vergeet ook hier niet om een hashtag te gebruiken.
5. Deel al je mediamomenten
Deel links naar artikelen, interviews, video's of podcasts waarin je hebt gesproken. Zo laat je zien dat je jouw schrijverswerk serieus neemt, en kunnen fans je volgen en meer te weten komen over je werk.
Wil je het extra interactief maken, deel dan een animatie van het interview of podcastgesprek. Hoe persoonlijker, hoe beter. Vergeet niet de naam van de interviewer, show of publicatie te vermelden.
6. Deel jouw leeslijst
Iedereen vindt het leuk om een TBR-stapel te zien. Steun andere schrijvers door te delen wat je leest. Tag andere auteurs of uitgeverijen en maak het dynamisch door lezers te laten stemmen voor jouw volgende boek, of ze naar hun leeslijst te vragen.
7. Speel in op de actualiteiten via trending topics
Speel snel in op actualiteiten via de X-trending topics, een lijst met woorden of hashtags waar het meest over gesproken wordt. Je kunt deze ook per land of stad bekijken.
Als er een interessant onderwerp langskomt, kun je erover meepraten. Onthoud wel altijd dat wat je deelt, bijdraagt aan het imago van jou als auteur. Reageer dus alleen op actualiteiten die van toepassing zijn op jouw genre, boek of persoon.
Is X iets voor jou?
X wordt niet alleen gebruikt door normale mensen, maar ook door bedrijven en beroemdheden. Dit kan voordelen opleveren voor jou als schrijver. X werkt makkelijk en snel en je kunt snel contact leggen. Of je X nu persoonlijk of professioneel wilt gebruiken, het is interessant om het te zien als een verlengstuk van je werk rondom je naamsbekendheid en boekpromotie. Maak een herkenbaar account, wees relevant, gebruik hashtags en durf zelf ook weer te delen, en wie weet, levert het promotie, verkopen of mooie connecties op!
Meer social-media artikelen
In deze blog geven we je handige tips om te beginnen met Facebook.
In dit artikel bekijken we hoe je Instagram kunt gebruiken om jouw schrijfdoelen te bereiken.
Als schrijver kan TikTok dan ook zeker interessant zijn om op te nemen in jouw boekpromotiestrategie. Hoe maak je een account aan, wat deel je en wat is BookTok?
Reactie toevoegen